Mercedeksen bensiinimoottoreissa on esiintynyt polttoaineensyötön suutinongelmia elokuusta alkaen. Syyllisen oletettu olevan Nesteen bensiinilaatu 95E10, jonka epäiltiin ensin aiheuttavan suuttimiin karstoittumisesta johtuvaa tukkeutumista.

Eilen maanantaina Neste tiedotti, että ongelma johtuu suolan kiteytymisestä suuttimiin. Suolaa ei ole löytynyt bensiinilaaduista, joten sitä on muodostunut jonkinlaisen kemiallisen prosessin kautta.

Ongelmamoottorit ovat Mercedes-Benzin bensiinimoottoreita, joissa käytetään pietso-ohjattuja suihkutussuuttimia. Tällaisia moottoreita on etuvetomalleista aina E-sarjaan.

Tiistaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että tapaukset ovat keskittyneet Itä-Suomeen, Keski-Suomeen ja Etelä-Suomeen. Pääkaupunkiseudulla tapauksia on eniten ajoneuvotiheydestä johtuen.

Kaikkiaan tapauksia on satakunta, ja aivan selvää ei ole sekään, keskittyykö ongelma juuri Nesteen 95-oktaaniseen. Asiakkaiden kertomusten mukaan on käytetty myös 98-oktaanista ja mahdollisesti muiden polttoainejakelijoiden bensiinejä.

Asiaa on tutkittu muutaman viikon ajan, ja ongelma on tunnistettu vasta viime päivinä. Polttoaineen koostumuksessa ei ole Nesteen mukaan tehty viime aikoina muutoksia, eikä etanolin määrässä ole ollut normaalista poikkeavaa vaihtelua.

Etanolin määrä kuitenkin vaihtelee maailmanmarkkinatilanteesta riippuen, ja maailmalla aiemmin tutkituissa tapauksissa suolaa on muodostunut bensiiniin nimenomaan etanolin vaikutuksesta.

Neste kertoo vastaavansa polttoaineen laadusta, eikä Veho suosittele Mercedeksen maahantuojana asiakkaitaan välttämään Nesteen polttoaineita. Moottoreissa voi käyttää suositusten mukaisia bensiinilaatuja, sekä 95- että 98-oktaanista.

Moottorivian sattuessa on syytä olla yhteydessä merkkihuoltoon. Huoltoliikkeille on tiedotettu ongelmasta, joten ne osaavat tehdä oikeat korjaustoimenpiteet. Asiakkaille ei tule korjauksista kustannuksia. Vaikka huoltovalo syttyy, autolla pystyy ajamaan, yhtiöt sanovat.