Nissan Almera on saanut uutta potkua taisteluun osuudestaan dieselautojen markkinoista. Uudistuessaan Almera sai nokalleen täysin uuden dieselmoottorin, joka suoraruiskutusrakenteisena ja ahdettuna vastaa tämän päivän vaatimuksia toisin kuin edellisen mallin dieselmoottori.

Uusi Almera on ensimmäinen Nissanin ja kolmas japanilainen henkilöauto, joka on saatavissa suoraruiskutteisella dieselmoottorilla. Englannissa valmistettavan pystyperäisen mallin lisäksi konetta asennetaan myös Japanista tulevaan konttiperäiseen nelioviseen Almeraan. Itse moottori on kotoisin Espanjasta.

Perusrakenteeltaan 2,2-litrainen kone on nykyaikainen, mutta Almeran tapauksessa sen apulaitteet eivät ole aivan kehityksen kärkeä. Käyttämätöntä kehitysvaraa siis löytyy vielä, ja se nähtäneen myöhemmin muiden mallien nokalla korkeampina teho- ja vääntölukemina. Kuitenkin Almera on jo tällaisenaan yksi kokoluokkansa tehokkaimmista dieselmalleista, mistä ansio lankeaa moottorin suurelle koolle.

Almeran suorituskyky vaikuttaa ensituntumalla laimealta, sillä veto alakierroksilla on ohutta ja välitykset todella pitkät. Voimaa löytyy vasta kahden tuhannen kierroksen tietämillä, kun ahdin puhaltaa täysillä. Toisaalta se kiihtyy hyvin, kunhan vain käyttää vaihteita ja pitää moottorin kierrokset suotuisalla alueella. Polttoaineenkulutus on kohtuullista ja kohdallaan moottorin tehoon ja kokoon nähden.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 13/2000, s. 60-61)