Vaikka Nissan Leafin myynti on Suomessa jo käynnistynyt, järjestettiin median edustajille vielä mahdollisuus tutustua uutuuteen Tanskassa.

Samalla päästiin näkemään Fredriksberg Forsyningin sähköjärjestelmät, joissa autot liitetään osaksi sähköverkkoa. Niiden akkuja voidaan purkaa verkkoon sähkön käytön piikeissä. Sitten autot ladataan takaisin, kun sähköverkossa ei ole niin paljon käyttäjiä. Ajatus ei ole suinkaan uusi, vaan esimerkiksi Porsche puhui siitä jo vuosia sitten esitellessään ensimmäisen Panameran lataushybridin.

Mielenkiintoisempia olivat tiedot uuden Leafin myyntiluvuista ja Nissanin sähköautojen tulevaisuudesta. Uutta Leafia on myyty Euroopassa jo yli 20 000 kappaletta, vaikka mallin markkinointi on hädin tuskin alkanut. Tuosta määrästä puolet on tulossa Pohjoismaihin.

Nissanin Suomen johtaja Anu Eskola ei suostunut kertomaan Leafin tarkkaa myyntimäärää Suomessa, mutta jo nyt rekisteröinnit ja ennakkotilaukset ylittävät viime vuoden reilun 60 auton rekisteröintimäärän.

Ensi vuonna nykyinen Nissan Leaf saa rinnalleen 60 kWh:n ajoakulla varustetun mallin, jonka tulo vahvistettiin tänään. Tulevassa ”Super-Leafissa” on tehokkaampi moottori ja paljon pidempi toimintamatka.

Toinen ensi vuoden uutuus on sähkömoottorinen katumaasturi. Kysymykseen siitä, onko tuleva malli seuraavan sukupolven Qashqai tai jotain muuta, Nissanin edustajat eivät voineet kommentoida.