Uusien autojen turvallisuutta arvioivan Global NCAPin testeissä on myönnetty kaikkien aikojen heikoimmat testipisteet aikuisten matkustajien turvallisuudesta.

Tämä kyseenalainen kunnia kuuluu ironisesti nimetylle Nissan NP300 Hardbodylle, joka tunnetaan Suomessa paremmin Navarana. Se sai kuljettajan turvallisuudesta pyöreät 0.0/17 pistettä, mikä kääntyy suoraan nollaksi tähdeksi.

Global NCAPin testit toteutettiin yhteistyössä Etelä-Afrikan autoliiton kanssa. Kokeissa testattiin myös kolmea muuta (Hyundai i20, Kia Picanto and Toyota Yaris) Etelä-Afrikan markkinoilla myytävää ajoneuvoa, jotka saivat kukin kolme tähteä.

”Erityisen huolestuttava tulos on siksi, että Nissan NP300 Hardbody on testatuista autoista hintavin, mutta tuotti silti historian huonoimman tuloksen turvallisuudesta. Teillämme ei pitäisi olla nollan tähden luokituksen saaneita autoja”, Etelä-Afrikan autoliiton puheenjohtaja Collins Khumalo toteaa tiedotteessa.

Khumalon mukaan Nissanin lava-auto on erinomainen esimerkki siitä, että auton hinta ja turvallisuus eivät kulje käsi kädessä.

”Lisäksi tulos osoittaa, että autojen turvallisuutta ei voi arvioida ulkonäön ja markkinointipuheiden pohjalta.”

Tämä huomattiin taannoin myös Suzuki Jimnyn törmäystesteissä. Se tosin sai Euro NCAPin kokeissa kolme tähteä viidestä.

Nissan markkinoi NP300 Hardbodya ”afrikkalaisten lava-autojen selkeänä kuninkaana, joka on vuosien varrella ansainnut maineensa luotettavana ja vahvana työjuhtana.”

”Nissan NP300 Hardbodyn tulos on shokeeraavan huono. On uskomatonta, että maailmanlaajuinen yritys kuten Nissan voi valmistaa näin huonosti suunniteltuja autoja. NP300 ‘Hardbody’ on naurettavasti nimetty, sillä sen kori romahtaa törmäyksessä täysin”, myllyttää Global NCAPin pääsihteeri David Ward.

Törmäystestit suoritettiin osana #SaferCarsForAfrica-kampanjaa, jonka pyrkimyksenä on lisätä läpinäkyvyyttä Etelä-Afrikan automarkkinoilla.

”Kaikkien näiden autovalmistajien pitäisi pystyä parempaan. Niiden pitäisi tarjota samat korkeat standardit Afrikassa kuin Euroopassa ja Yhdysvalloissa”, Kansainvälisen autourheiluliitto FIAn johtaja Saul Billingsley toteaa.

Lisätietoja Global NCAPin tiedotteessa.