Rohkeat muodot, uuden sukupolven tekniset varusteet sekä kehittynyt ajettavuus toimivat valttikortteina Nissanin luodessa merkkimielikuvaansa uusiksi. Moiset termit voisi kyyninen autonostaja esitteitä lukiessaan jättää omaan arvoonsa, mutta uusi Primera on oikeasti mainio auto.

Uuden, radikaalisti erilaisen Primeran suunnittelu aloitettiin 1997. Se oli tarkoitettu materialisoimaan Nissanin uutta ajattelutapaa. Yhtiön identiteetti alkoi olla kadoksissa, tuotevalikoima sekava oli ja talous luisumassa jyrkkenevää alamäkeä. Kuvioihin astui Renault, joka hankki osan Nissanin osakkeista itselleen ja ryhtyi tervehdyttämään yritystä. Nyt ovat viivan alla näkyvissä merkit nousukauden alkamisesta. Uusi Primera ei voisi tulla markkinoille juurikaan parempaan aikaan. Myös Nissanin nykyinen johtaja ranskalainen Carlos Ghosn on avoimesti ilmaissut ilonsa uuden Primeran olemuksesta, vaikka Renault ei sen suunnitteluun ole osallistunutkaan.

Täydellisen uusiutumisen ensimmäinen ilmentymä on tietysti muotoilu. Porrasperäisessä versiossa on pyritty eroon perinteisestä kolmen laatikon ulkonäöstä. Irtirepäisy vanhasta jatkuu sisätiloissa. Kojelaudassa on sovellettu uusia ajatuksia. Pyöreät, selkeät mittarit sijaitsevat keskellä ylhäällä lähellä tuulilasia. Nissanin tutkimusten mukaan katsetta tarvitsee kääntää vain 25 astetta, kun perinteisessä ratkaisussa ohjauspyörän kehän sisään vilkaisu vaatii 35 astetta. Lisäksi normaalia kauempi sijoitus ei vaadi silmältä yhtä laajaa tarkentamista.

Lähimpänä entistä Primera on ehkä teknisesti. Moottoreista kaksi pienintä eli 1,6- ja 1,8-litraiset periytyvät eräin muutoksin vanhasta mallista. Muuttuva imuventtiilien ajoitus ja muuttuvapituuksinen imusarja huolehtivat alaväännön kasvusta. Tästä huolimatta 1,8 litran versiokin tuntuu hieman hengettömältä. Vaikka välitykset ovat varsin tiheät, ei potkua kunnolla tahdo löytyä käyntinopeusalueen ala- eikä yläpäästä. Ilmiö on ennekin havaittu hyvät ajo-ominaisuudet omaavissa autoissa. Alusta tuntuisi kaipaavan lisätehoa. Totuus paljastunee vasta myöhemmin, kun auto saadaan mittauksiin ja vertailuihin. Dieselmallin perustana on Nissanin 2,2-litrainen suoraruiskutusmoottori, joka tosin esimerkiksi Almerassa käytettävään versioon verrattuna on huomattavasti hienostuneempi. Nyt siinä on yhteispaineruiskutus, säätyvin johdesiivin varustettu ahdin ja ahtojäähdytin, eli käytännössä kaikki mitä nykyaikaisessa dieselissä pitääkin.

Lopullisen tuomion Primeran alustan toiminnasta voimme jälleen kerran antaa vasta kotimaassa, mutta jo nyt on selvää, että aiheesta on odotettavissa myös kehuja. Mukavuus on lisääntynyt merkittävästi, ja jousitus hoitaa kaikenlaiset kuopat ainakin kevyesti kuormattuna kauniisti. Se on selvästi pehmeämpi kuin esimerkiksi Mondeo, mutta melko lähellä Renault Lagunaa. Erityinen ilon aihe on ohjaus. Se palauttaa ongelmitta jo pysäköintivauhdeissa ja säilyttää tuntonsa ja vasteensa kautta nopeusalueiden.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 20/01, s. 40-45)