Jono alkaa hidastua liikennevaloja lähestettäessä. Toteat edellä olevan ajokin nykimisestä, miten siellä painetaan vuorotellen kaikkia kolmea poljinta ja heilutetaan vaihdekeppia. Tässä tilanteessa on automaattivaihteisto poikaa. Vain kaksi poljinta – kaasu ja jarru. Primeran uusi portaton automaatti vie helppoutta vielä askeleen eteenpäin. Jos välttämättä haluaa heiluttaa vaihdekeppiä, antaa CVT-M6 siihenkin tilaisuuden.

Primera uudistui juuri alkusyksyllä ja henkilömallin mukaiset muutokset toteutettiin myös farmari Wagonissa. Eräs uudistuksista on ollut portaattomasti toimiva vaihteenvälitys CVT, jonka saa 2-litraisen moottorin yhteyteen.

Oikeastaan näitä CVT-vaihteistoja on kaksi erilaista. Normaali CVT tarjoaa vaihdekepin asennot P-R-N-D-L, eli pysäytys – peruutus – vapaa – ajo – hidas -vaihtoehdot. Tästä on kehitetty vielä sporttisempi vaihtoehto CVT-M6, jossa vaihdevivulla on toinen viereinen kulissi. Tässä toiminnossa vaihteistossa on esivalittuna kuusi vaihdevälitystä. Suurempi vaihde valitaan työntämällä vaihdevipua eteenpäin ja pienempi kytkeytyy siirtämällä keppiä taaksepäin. Vaihteistossa yhdistyvät siis helppo automatiikka ja sporttisen kuljettajan haluama käsinvaihto.

Koeajetussa Primera Sport Wagon CVT-M6:ssa oli vakiona lähivaloina linssitekniikalla toteutetut Xenon-kaasupurkausvalot. Lisävarusteena niiden hinta on 4400 mk. Niiden valokuviot olivat eräitä parhaimpia, mitä olemme mitanneet. Lähivalon kantama ylettyy sataan metriin ja alue on hyvin leveä. Mutta nämä myös häikäisevät vastaantulijoita. Hieman paremmalla suunnittelulla ja toteutuksella olisivat valot olleet lähes täydelliset.

Nissan Primera Sport Wagon CVT-M6 on mallistonsa ”hinnat loppuen” -malli (189800 mk). CVT -vaihteisto toimii hyvin ja suurimmalle osalle kuljettajista riittääkin pelkkä automatiikka ilman käsinkäyttömahdollisuutta. Kun tällaisella automaattivaihteistolla on ajanut kaupunkiolosuhteissa muutaman päivän, ihmettelee, miksi muita on olemassa.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 20/99, s. 16-17)