Neljä kuusisylinteristä, kaksi nelisylinteristä. Neljä vapaastihengittävää, kaksi turboa. Neljä rivimoottoria, kaksi V-moottoria. Kolme etuvetoista, kaksi takavetoista, yksi nelivetoinen. Yksi nelivaihteinen, neljä viisivaihteista, yksi kuusivaihteinen. Hintaa silti osapuilleen sama määrä: parisataa tuhatta ja rapiat. Kaikkien autojen ei tarvitse olla samanlaisia.

Varsinkin työsuhdeautokseen moni haaveilee dynaamista, keskikokoista, massasta erottuvaa autoa. Yli 200000 markalla saisi isonkin auton, mutta kaikki eivät sellaista tarvitse. Mieluummin raha käytetään hyvään suorituskykyyn ja yksilöllisyyteen.

Tämänkertaisen vauhdikkaan autovertailun osallistujista Alfa 156 ja Ford Mondeo ST200 on varustettu 2,5-litraisella V6:lla, BMW:ssä ja Lexuksessa on kaksilitrainen kuusisylinterinen rivimoottori. Saab ja Audi puolestaan edustavat turbotekniikkaa.

Testin aikana kävi selväksi, että autot ovat myös ominaisuuksiltaan yksilöllisiä. Joku viihtyy erinomaisesti kiihkeässä rata-ajossa, toinen on parhaimmillaan pitkässä maantieajossa, kolmas taas on onnistunut kompromissi kaikenlaiseen ajoon.

Kaikkien arvosanojen yhteenlasku paljasti, että Saab selviytyi tasaisen varman suorituksensa voimin melko selväksi voittajaksi. Seuraaviksi tulivat BMW, Audi, Alfa ja Ford. Lexus jäi näistä jo selvemmin.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 1/2000, s. 14-31)