Pariisin autonäyttelyssä 7. lokakuuta 1948 Pierre Boulanger posti peitteen aivan uudenlaisen Citroënin päältä. Ensimmäinen 2CV paljastettiin yleisölle, mistä alkoi yksi automaailman kauneimmista rakkaustarinoista.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, eikä niitä ole 2CV:ltä puuttunut. Yleisimmin sitä kutsutaan Suomessa kuitenkin Rättisitikaksi, kangaskattonsa takia, tai sitten tuosta lyhennettynä Rättäriksi.

Automallin historia alkoi jo kaksitoista vuotta ennen sen esittelyä, kun Andre Citroën halusi maailmalle yksinkertaisen uuden kulkineen. Tehtävä oli yksinkertainen, piti suunnitella nelipyöräinen sateensuojan tarjoava ajoneuvo, joka kuljettaa neljää aikuista niin maalla kuin kaupungissa 50 km/h nopeudella. Mukavuuttakin vaadittiin, sillä kynnöspellollakin munakorin sisällön piti säilyä ehjänä.

Ensimmäiset 250 autoa valmistuivat Citroënin Levalloisin tehtaalla jo toukokuussa 1939 esittelyyn, jota ei koskaan järjestetty. Syttyi toinen maailmansota, minkä takia prototyypit tuhottiin, etteivät ne joutuisi saksalaisten käsiin.

Siis kaikki paitsi yksi, joka säilyi jälkipolvien ihailtavaksi. Kehitystyötä jatkettiin sodan aikana, ja vuonna 1948 esiteltyä 2CV:tä eri versioineen valmistettiin vuoteen 1990 saakka lähes yhdeksän miljoonaa kappaletta.

Suomen 2CV-Kilta kokoontuu lauantaina 13. lokakuuta Vantaan Petikkoon, Citroën-maahantuojan, Auto-Bonin uusiin tiloihin. Sieltä noin seitsemänkymmenen Rättärin kulkue starttaa kello 13.10. Vihdintietä pitkin ja etenee Perttulan, Lepsämän, Röykän, Rajamäen ja Nopon kautta kohti Hyvinkäätä ja siellä hotelli Sveitsiä, jossa on nähtävänä myös Suomen ensimmäinen Citroën 2CV vuodelta 1952.

Kuva: Suomen 2CV-Killan arkisto, Suomen ensimmäinen Citroën 2 CV ”Remiere” vuoden 2014 Classic Motor Showssa