EY-TUOMIOISTUIN päättää vielä ennen kesää, että Suomeen käytettyinä tuoduista autoista peritään liikaa veroa. Tämä johtaa kyseisen verotuksen kevenemiseen, jolloin varsinkin kalliita käytettyjä autoja alkaa virrata maahan nykyistä edullisempaan hintaan. Uusi toiminta heijastuu nopeasti autokauppaan. Käytetyt autot halpenevat.

EY-tuomioistuimen päätös ei koske uusia autoja. Niiden verotus on kansallinen asia. Uusiin autoihin kohdistuva autoveromme on kyllä aikansa elänyt ja sen laskentaperusteita tullaan muuttamaan. Valtiontalouden tila on valitettavasti vain sellainen, että hyvästä rahasammosta ei ole varaa luopua. Autoveron tuotto otetaan autonostajilta jatkossa jollain uudella laskentakaavalla.

Euroopan Unionin voimakkaasti ajama tavoite on autojen tehdashintojen harmonisointi. Melko pian tehtaat ottavatkin suomalaisilta maahantuojilta saman hinnan kuin muiden maiden maahantuojilta, ja se hinta on merkittävästi suurempi kuin nykyinen. Raskas autoveromme – joka siis säilyy – ei enää riitä tehtaille perusteeksi antaa autoja halvalla Suomeen. Kehitys johtaa vääjäämättömästi uusien autojen myyntihintojen kasvamiseen Suomessa.

Koska uudet autot kallistuvat ja käytetyt halpenevat, niin auton vaihtamiseen tarvitaan kohta paljon enemmän rahaa kuin aikaisemmin. Jos siis harkitsee vanhan auton vaihtamista uuteen, niin kaupantekoon ei pitkään aikaan tule parempaa hetkeä.

Se mitä edellä olen kertonut, ei ole faktaa mutta ei myöskään fiktiota. Se on asiantuntijatietoihin perustuva arvaus siitä, mitä erittäin todennäköisesti tulee tapahtumaan. Pörssianalyytikon tapaan uskallan juuri tällä hetkellä antaa vahvan ostosuosituksen.

(Pääkirjoitus TM 6/2002, s. 9)