Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 

***

Osallistuin ensimmäistä kertaa Tekniikan Maailman autovertailuun vuoden 1989 syksyllä. Testissä oli pikkuautoja, ja niitä oli paljon.

Kävimme testin aikana Tuupovaarassa Ari Vatasen ralliradalla, jolla suoritimme lähinnä kuvauksia ja simuloimme normaalia hiekkatieajoa.

Eräässä nyppyä edeltävässä mutkassa teimme kolmella autolla ajokuvauksia. Autoja ajoi minun lisäkseni testijärjestäjä Jari Kujala ja toimittaja Roman Fehrmann. Kameran takana seisoi Hannu Häyhä. Näytelmää täydensi vielä toimituspäällikkö Martti Merilinna, joka valvoi tapahtumaa aivan Hannun vieressä.

Tulimme yksi kerrallaan nypyn yli viitisen kertaa, ja tietenkin mahdollisimman kovaa, jotta se näyttäisi hyvältä kuvassa. Sitten Hannu näytti meille yhtä sormea, mikä tarkoittaa vielä yhtä otosta.

Jari ajoi ensiksi nypyn yli. Odotin kymmenen sekuntia ja lähdin sitten perään. Kun olin mäen laella taittamassa alamäkeen oikealla, huomasin Jarin olevan Seat Ibizallaan katollaan vasemmalla sijaitsevassa ojassa. Ehdin hyvin pysähtyä ennen sitä, ja Romanille ilmoitettiin nopeasti radiopuhelimella asiasta, jonka jälkeen myös hän valui hitaasti paikalle.

Katto ja ovet olivat painuneet niin paljon kasaan, ettei Jari saanut ovia auki. Nuori ja reipas Jari sujuttautui takapenkin kautta tavaratilaan, josta hän pääsi takaluukun kautta ulos. Jarin ensimmäiset sanat olivat: ”Olinpas kömpelö”.

Martti kertoi, että auto kaatui lähes kävelyvauhdissa. Takapyörät olivat tipahtaneet ojan puolelle, ja kun ”maha” osui maahan, auto kääntyi  kuin hidastetussa filmissä ylösalaisin.

No, eihän testiä tähän voitu lopettaa. Selvisi, että Joensuussa oli samanlainen Ibiza, tosin pienemmällä 0,9 litran moottorilla. Se toimisi kuitenkin kuvauskäytössä erinomaisesti. Ainakin paremmin kuin Jarin romuttama versio.

Rikkinäinen auto oli hinattava samaan paikkaan, jonne oli noin 60 kilometrin matka. Lämpötila oli hieman miinuksen puolella, ja autosta puuttui tuulilasi. Kun Martti tiedusteli vapaaehtoista kuljettajaa Ibizaan, nousi Jarin käsi yllättävän ripeästi.

Hannu Ahonen lainasi säälistä Jarille suuria aurinkolasejaan, jotka toimivat sekä silmäsuojina että silmälämmittiminä.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään