Lähes kaikki isot autovalmistajat ovat kertoneet suunnitelmistaan sähköautojen suhteen. Yleisin viesti on, että johonkin 2020-luvun alkuvuoteen mennessä kaikista uusista malleista on tarjolla sähköistetty vaihtoehto.

Tästä teemasta ensimmäisenä tiedottanut Volvo vetäisi viime vuonna pisteet kotiin, kun viesti ymmärrettiin voimakkaasti väärin, eikä Volvo ymmärrettävästi ponnistellut kovinkaan voimakkaasti väärinymmärryksen korjaamiseksi, koska alkuperäisessä ilmoituksessa kaikki oli kunnossa. Se vain luettiin huolimattomasti.

Ilmoitukset eivät tarkoita sitä, että pelkästään perinteisillä polttomoottoreilla valmistettujen autojen tuotanto loppuisi kyseiseen ajankohtaan mennessä. Pienimmillään valmistaja voi (ainakin omasta mielestään) lunastaa lupauksensa, kun se tuo uuteen malliinsa yhden moottorivaihtoehdon, johon liittyy 48 voltin kevythybriditekniikka.

Tässä kohtaa kuluttajan on oltava tarkkana, sillä autovalmistajilla ei ole yhteisymmärrystä siitä, mitä kutsutaan sähköistämiseksi. Esimerkiksi Volvon mielestä 48 voltin kevythybridit ovat sähköistystä, monen muun valmistajan mielestä taas eivät.

Selkeä rajaus olisi kuitenkin helppo tehdä sillä perusteella, liikkuuko auto sähkömoottorin voimin vai ei.

Kevythybridijärjestelmät eivät täytä tätä vaatimusta, sillä niissä sähkömoottori vain avustaa polttomoottoria ja hidastusenergian talteenottoa. Useimmiten sähkömoottori-generaattori on hihnakäyttöinen ja soveltuu auton liikuttamiseen huonosti.

Mercedes-Benz käyttää uusimmissa kevythybrideissään 16-kilowattista, vaihteiston sisään asennettua sähkömoottoria, mutta sitäkään ei ole suunniteltu auton liikuttamiseen. Mercedeksen insinöörien mukaan moottorin pitäisi olla tehokkaampi, jotta raskas auto lähtisi nykimättä.

Toyotan ja muidenkin valmistajien ”itselataavat” hybridit taas täyttävät vaatimuksen kirkkaasti, vaikka sähköinen ajo onnistuukin vain parin kilometrin matkan ja hitaalla nopeudella. Ruuhkassa matelu kuitenkin hoituu yleensä sähkön voimin.

Termistön sekavuudesta huolimatta sähkö tulee autoihin, siitä emme pääse mihinkään. Jotta EU:n valmistajakohtaisia CO2-päästömääräyksiä on mitään toivoa tavoittaa, varsinkin isompiin autoihin keskittyvien valmistajien on tuotava myyntiin lataushybridejä ja täyssähköautoja, ja mielellään nopeasti. Muutoin tiedossa on satojen miljoonien eurojen sakot.

Niitä voi tosin saada muillakin tavoilla, kuten Saksan valtion Audille V6- ja V8-dieselmoottorien päästöhuijauksesta juuri määräämä 800 miljoonan euron sakko.