Tilanne on tuttu monille autoilijoille. Rengas puhkeaa kesken matkanteon, ja varapyörä (tai nykypäivänä paikkaussarja) pitäisi kaivaa kauppakassien ja viiden hengen juhannusvarusteiden alta.

Tässä kohtaa pääsee syvä huokaus, mutta turha sitä on jäädä tuleen makaamaan. Matkatavarat tien poskeen, ja ei muuta kuin kaivamaan varapyörää takakontin välipohjan alta.

Seuraava varttitunti kuluukin tunkin ja työkalujen kehnoutta manatessa, mutta lopulta varapyörä on paikoillaan, matkatavarat jälleen kontissa ja matka pääsee jatkumaan – tosin vararenkaan 80 km/h:n rajoitusta noudattaen.

Renault Dauphinessa oli jotain, mistä voimme nykyään vain unelmoida.

Tällaisen koitoksen aikana sitä pohtii, että eikö kukaan muka ole keksinyt sijoittaa varapyörää yhtään fiksummin?

Kyllä on, muistuttaa Jalopnik-sivusto. Esimerkiksi Škoda MB 1000:ssa oli tällainen lokero, jota myös Tekniikan Maailma ylisti koeajossaan vuonna 1965.

Myös Renault Dauphinessa ja tšekkoslovakialaisessa Tatran 603:ssa ongelma oli ratkaistu vastaavalla tavalla, Jalopnikin toimittaja muistelee.

Alla olevassa kuvassa Renaultin tyylinäyte:

Englantilainen Bristol puolestaan kokeili 403- ja 404-malleissaan toisenlaista ratkaisua. Varapyörä oli piilotettu pystyyn auton lokasuojan taakse:

Nykypäivänä tällaiset ratkaisut ovat saaneet väistyä tilan optimoinnin tieltä. Toki myös rengasteknologia on kehittynyt 50 vuodessa valtavasti, mikä lienee jopa merkittävämpi syy vararenkaan piilottamiselle takakontin välipohjan alle.

Mutta hauskahan näitä on muistella…