Borgward olisi yksi vanhimmista saksalaisista automerkeistä, ellei se olisi ajautunut konkurssiin 1960-luvun alussa. Joskus yhtiöllä meni todella hyvin, sillä se oli aikoinaan Saksan kolmanneksi suurin autonvalmistaja. Kun yhtiö esitteli vuonna 1954 Isabellan, se oli sekä muotoilultaan että tekniikaltaan oman aikansa huipputuote.

Kiinalaiseen BAIC Groupiin kuuluva kuorma-autovalmistaja Foton hankki oikeudet Borgwardiin vuonna 2014. Tarkoituksena oli herättää se uudelleen henkiin.

Ideana oli tuoda Kiinan markkinoille uusi premium-tasoinen katumaasturimerkki, joka ratsastaisi saksalaisella alkuperällään. Samalla ajatus oli tuoda Borgward takaisin Euroopan markkinoille.

Kaikki ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan, sillä Foton haluaisi nyt myydä kaksi kolmasosaa Borgwardista sijoittajille. Syynä on myynnin lasku ja ainakin osittain siitä johtuvat jatkuvat tappiot.

Tämän vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana yhtiö on 1,6 miljardia juania eli yli kaksisataa miljoonaa euroa punaisella.

Elokuun loppuun mennessä Borgwardeita on rekisteröity 18 996 kappaletta. Se on melkein neljännes vähemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla.

Kiinassa ovat myynnissä mallit BX5 ja BX7, joista jälkimmäisen saa myös lataushybridinä. Autot valmistetaan Fotonin tehtaalla Pekingissä.

Tuo myyntimäärä on aivan liian vähäinen siihen, että autotehdas ja yhtiö voisi olla kannattava. Edes Kiinassa. Eikä tuo ole ainoa asia, mikä Borgwardilla on huonolla tolalla.

Borgwardin myynnin piti alkaa Saksassa jo viime vuonna, mutta tänäkään vuonna ei ole saatu liikenteeseen kuin muutama auto. Aiemmin suunniteltu Borgwardin tuotannon aloittaminen on taidettu unohtaa jo kauan sitten.

Kiinalaislähteiden mukaan Borgwardin myynnin kääntymistä parempaan suuntaan ei ole nähtävissä. Niinpä on hyvin mahdollista, että Borgwardin tarina saa toistamiseen surullisen lopun.