Microsoft on määrätietoisesti kehittänyt Xbox One -pelikonsolistaan alustaa, joka toimii paitsi olohuoneessa, myös tietokonemaisissa olosuhteissa.

Pian jakeluun saapuvassa huhtikuun päivityksessä saadaan muun muassa AMD FreeSync 2 -yhteensopivuus, mikä tarkoittaa sitä, että ohjelmalähde ja yhteensopiva näyttölaite osaavat toimia tahdistetussa tilassa. Tilanteen mukaan vaihteleva kuvanopeus siistii grafiikkaa ja pienentää samalla ohjattavuutta heikentävää tuloviivettä.

Käytännössä vain Xbox One X hyötyy uudesta näyttötilasta.

Samalla saataville tulee myös 1440p-näyttötila, jonka myötä Xbox One -pelikonsoli osaa hyödyntää yhtä nykyisten tietokonenäyttöjen yleisintä erottelua.

Lisäksi jo näillä näkymin toukokuussa julkaistava päivitys täydentää edellä mainittua toimivuutta luontevalla tavalla, sillä se kasvattaa pelikonsolin enimmäiskuvanopeuden 120 ruutuun sekunnissa. Tästä ominaisuudesta on hyötyä etenkin pelinäytöillä, jotka kykenevät näyttämään kuvaa jopa 165 ruutua sekunnissa.

Uusi näyttötila ei tosin toimi 4k-erottelulla, vaan se rajoittuu 1080p- ja 1440p-tarkkuuksiin – osin jo hdmi-väylän ominaispiirteistä johtuen. Varsinaisesta rajoitteesta ei kuitenkaan voi puhua, sillä pelikonsoli ei muutenkaan kykenisi toistamaan 4k-kuvaa suurella päivitysnopeudella.

On niin ikään hyvä muistaa, että toiminnon hyödyllisyys riippuu peleistä itsestään. Useimmat grafiikkamoottorit kun lukkiutuvat oletuksena joko 30, 45 tai 60 ruutuun sekunnissa, ja tekniikan muuntaminen ei välttämättä tapahdu käden käänteessä.

Toukokuun päivitys sulavoittaa myös käyttöliittymää.

Samasta syystä peli kuin peli ei kuin taikaiskusta muutu yhtään sulavammaksi, vaan nopeampi kuvanopeus edellyttää erillistä optimointipäivitystä. Uusimpien ja laskennallisesti vaativimpien nimikkeiden tapauksessa Xbox One ei todennäköisesti kykene hyödyntämään 120 ruudun vauhtia lainkaan.

Mutta vanhemmat pelit ja varsinkin tietyt Xbox 360 -klassikot saattavat saada uudesta näyttötilasta sopivaa piristysruisketta ainakin suorituskykyisimmällä Xbox One X -laiteversiolla.

Vaikka kyse on sinänsä pienistä kehitysaskeleista, uudet järjestelmäpäivitykset vievät joka tapauksessa Microsoftin suunnitelmia eteenpäin.

Xbox One alkaakin alustana muistuttaa kohta enemmän Windows-tietokonetta kuin perinteistä pelikonsolia.