Yhden Lamborghinin hinnalla näitä saisi kymmenen, mutta kaikki kymmenen varmaankin tarvittaisiin kääntämään päitä samaan tahtiin Helsingin rantabulevardeilla. Opel on kuitenkin löytänyt erinomaisen markkinaraon autolla, jonka suorituskyky on riittävä, näyttävyys kohtalainen, mukavuus hyvä ja hintakin perusteltavissa.

Opel Astran Coupé-mallin uusi turbomoottori antaa tehoa 140 kW, ja sen 250 Nm:n vääntö tulee käytännössä koko käyntinopeusalueella, 1 950 – 5 300 r/min. Suorituskyky ei ole mitenkään dramaattinen, mutta mahdollistaa myös vaihtamislaiskan ajotyylin. Turbo-Coupéssa on vakiona kauniit viisipuolaiset 17 tuuman alumiinivanteet ja talven runtelemalla tielaitoksen asfaltilla sopivasti täristävät 215/40 -renkaat. Kaiken kaikkiaan auto on miellyttävän urheilullinen ajettava.

Taaksekin mahtuu istumaan, ellei ole hankkinut itselleen suomalais-amerikkalaista hampurilaisvartaloa. Tavaratila on sekin sitä luokkaa (460 l), että viikon lomareissuun voi hyvin lähteä. Bertonen muotoilema Astra Coupé on yksinkertaisen linjakas, mutta hieman rohkeampaa linjanvetoa olisi kaivannut. Keula kun ei liiemmälti tunteita herätä edellä ajavan taustapeiliin ilmestyessään.

Opel lienee osunut hyvään saumaan tarjoten edullisen vaihtoehdon vaikkapa Fordin, BMW:n tai Toyotan coupé-tarjonnalle. Suomessa Opel Astra Turbo Coupé tulee myyntiin keväällä ja hintaa sille kertyy 240 000 markkaa.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 20/2000, s. 69)