Perinteisten henkilöautojen myynnin väheneminen ei ole ongelma ainoastaan Pohjois-Amerikassa, vaan myös Euroopassa ostajat siirtyvät henkilö- ja tila-autoista katumaastureihin.

Yhdysvalloissa sekä FCA että Ford ovat pudottaneet pois mallistosta vuosikymmeniä myytyjä henkilöautoja, sillä nyt keskitytään erikokoisiin katumaastureihin ja tietenkin aina suosittuihin avolavoihin. General Motors on luvannut säilyttää myös henkilöautot mallistossaan, mutta eiköhän sekin ala leikkata valikoimaa.

Tämän vuoden ensimmäisten viiden kuukauden aikana on Suomessa rekisteröity 38 Zafiraa, kun viime vuonna määrä oli melkein kaksinkertainen.

Näin on tapahtumassa General Motorsilla jo nyt Euroopassa. Britanniassa sekä Astra GTC että Zafira jäävät pois myynnistä. Astra perustui edelliseen sukupolveen ja Zafiran suosio on hiipunut Grandland X:n esittelyn jälkeen. Meillä Astra GTC jäi pois tuotavien Opeleiden joukosta jo kauan sitten, ja Zafira voi saada meillä saman kohtalon kuin saarivaltakunnassa.

Tämän vuoden ensimmäisten viiden kuukauden aikana on Suomessa rekisteröity 38 Zafiraa, kun viime vuonna määrä oli melkein kaksinkertainen. Samaan aikaan on löydetty ostaja melkein viidellesadalle Grandland X:lle.

Odotamme mielenkiinnolla, saako Opel oman mallin Peugeotin 5008-mallista, joka 7-paikkaisena merkitsisi lopullisesti Zafiran poistumista mallistosta kaikilla markkinoilla.