Tila-auton konsepti valtaa alaa; tilaa halutaan ja tarjotaan pienempiinkin kokoluokkiin. Myös Opel on asialla. Genéven näyttelyssä esiteltävä Concept M ehtinee myyntiin 2003 keväällä.

Tuoreimpia valtavirtoja on pienten tila-autojen tuleminen. Käyttävät autotyypistä nimitystä Mini-MPV. Pieni tila-auto eroaa pienestä farmarista oikeastaan vain siinä, että se on selkeästi korkeampi. Konsepti on suunniteltu neljälle – väljästi. Takana tosin on myös keskipaikka, mutta mitä ilmeisimmin tilapäiskäyttöön. Istuinjärjestelyissä kerrotaan sovelletun Zafiran viisaan Flex7-istuinjärjestelyn ratkaisuja.

Suuren tavaratilan katossa on hyllykotelo, johon on yhdistetty DVD-järjestelmä. Ja Concept M:n ohjaamosta muodostuu digitaalinen järjestelmä (PDA eli Personal Digital Assistant).

Genéven autonäyttelyssä esiteltävä Opelin Concept M pyrkii olemaan eräänlainen eko-sportti. Sen voimalinjan muodostaa 1,6-litrainen turboahdettu rivinelonen, joka luovuttaa 110 kilowatin (150 hv) huipputehon. Sporttisuus kytkeytyy tietenkin moottorin tehoon, jonka voimin M:lle kertyy huippunopeutta yli 200 km/h. Tulevaisuutta enteilee puolestaan se, että moottori toimii maakaasulla.

Pikku-Zafiran sarjatuotantoversio esiteltäneen syys-lokakuun vaihteessa Pariisin autonäyttelyssä. Auton valmistus käynnistettäneen Opelin tehtaalla Saragossassa Espanjassa. Saksalaiset ounastelevat Concept M:n tuotantoversioiden maksavan 1 000 euron verran enemmän kuin vastaavat Corsa-henkilöautot.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 5, s. 4-5)