Pikkuauto ja automaattivaihde on melko harvinainen yhdistelmä. Otimme vuosi sitten käyttötestiin tällaisen paketin, jotta saisimme tuntuman juuri kaupunkiin sopivasta vaivattomasti ajettavasta autosta. Opel Corsan ratkaisu automaatiksi on normaali vaihteisto, jossa elektroniikka ja hydrauliikka hoitavat vaihtamisen. Aivan vaivatonta meno ei aina ollut, mutta katsotaan, mitä 60 000 kilometrissä on tapahtunut.

Opel Corsa on luonteessa mukaisesti enemmän taajama-auto kuin pitkien matkojen taittaja. Lähes 30 prosenttia Corsan kilometreistä kertyi niin sanotusta nurkka-ajosta lähipiirissä. Mutta näki se Eurooppaakin. Corsa käväisi Euroopan eteläisimmässä nurkassa Espanjassa Punta Marroquissa. Pohjoisin paikka on ollut Suomen Lappi. Ajopäiväkirjassa on kommentteja 25 kuljettajalta, jotka ovat varmaan saaneet lisävinkkejä muilta autossa matkustavilta.

Corsa tuli käyttöön juuri talven ja kevään vaihteessa, joten ensimmäisillä tuhansilla kilometreillä tuli kokemusta sekä talvirenkaista että kesärenkaista vuorotellen, koska renkaita vaihdettiin riippuen siitä, mihin päin lumi-Suomea matka oli. Kommentit alussa sekä seuraavana talvena talvirengasmelusta olivat kamalia, kuten melukin. Nastarengas Nokian Hakkapeliitta 2 ei tuntunut istuvan melun puolesta lainkaan Corsaan. Jos ajo-olosuhteet sallivat, olisivat kitkarenkaat paljon hiljaisempi vaihtoehto talvella.

Opel Corsa 1,2 16V Comfortin käyttötesti oli poikkeuksellisen vaihe- ja tapahtumarikas. Alkumatkan käynnistysongelmat ja myöhemmin esiintyneet vaihtamisvaivat lienevät uuden automallin lastentauteja, jotka korjaantuivat takuun avulla testiautosta ja kokemusten karttuessa myös uudemmista tuotantoyksilöistä.

Corsan Easytronic -automaattivaihteisto perustuu normaaliin viisivaihteiseen käsivalintaiseen vaihdelaatikkoon. Lyhyesti sanottuna vaihteiston toiminta perustuu siihen, että normaali kytkinpolkimen ja vaihteenvalitsimen toiminta on otettu pois kuljettajalta ja annettu automaatin tehtäväksi. Auton avaimia palautettaessa kuljettajilta tuli pyytämättä kertomukset vaihteiston toiminnasta, ja ensikertalaisilta ne olivat lähinnä negatiivisia. Vasta pidemmän aikaa autolla ajavat tuntuivat oppineen Easytronicin tavoille, ja he pitivät ajon helppoudesta.

Testin päättyessä Corsa oli ulkoisesti hyväkuntoinen. Runsaista kilometreistä huolimatta siisti ja ryhdikäs olemus kertoo laadukkuudesta. Tavanomaiset ohjauspyörän kehän kiillottumat, kojelaudan ja viiksien painanteisiin pesiytynyt lika, sisustuksen ja verhoilujen kulumat kuuluvat jo tämän ikäiseen autoon. Opel Corsa on tyypillinen nykyinen pikkuauto. Se on vain ulkoiselta kooltaan pieni, mistä on seurauksena ketteryys, helppokäyttöisyys ja taloudellisuus. Mutta sisätiloiltaan se vastaa takavuosien isompia autoja ja päihittääkin ne ajo-ominaisuuksien ja suorituskyvyn myötä. Ehkäpä tavaratila paljastaa sen yhä pikkuautoksi.

(Tiivistelmä Pekka Aromaan ja Kari Pynnän artikkelista TM 15/02, s. 128)