Opel Corsa on ollut menestystarina. Ihan ensi metreiltä lähtien sen suosio on vain kasvanut ja vahvistunut. Viime aikoina mielenkiinto Corsaa kohtaan on viilentynyt selvästi. Nyt on korkea aika uuden Corsan tulla markkinoille. Mitkä ovat sen uudet eväät suosion säilyttämiseksi.

Uuden Opel Corsan Ulkonäkö on onnistunut. Vaikuttamatta miltään muototutkielmalta se näyttää uudelta ja uudenaikaiselta ja edelleen myös Opelilta ja Corsalta. Sukulaisuus on siis varmistettu. Kiinnostava yksityiskohta liittyy korin peräosaan. Takavalot on nostettu takaikkunan korkeudelle korin takapilareihin samaan tapaan kuin esimerkiksi Fiat Puntossa. Mutta eri tapaan kuin Puntossa, viisi- ja kolmiovisen Corsan perät ovat identtiset.

Pikkuautoksi Corsa on kookas, sitä se on aina ollut. Yleisestikin ottaen on kummallista, että pikkuautojen luokkaan tarkoitettuun autoon liitetään argumentteja, jotka vakuuttavat auton olevan iso. Uuden Corsan ”luokkansa suurin akseliväli”, 249 senttiä ei ehkä suoraan kuulu sellaisten joukkoon. Mutta ”uusi Corsa on täysikasvuisempi ja tilavampi kuin edeltäjänsä. Siinä on entistä enemmän sisätilaa, erityisesti hartiatilaa.” Eihän tila pahaa tee, mutta samalla auton pituus on kasvanut 374 sentistä 382:een ja leveys 161:stä 165:een. Se alkaa ihan oikeastikin olla suuri pieni auto. Mutta kuka oikeastaan määrittelee, miten suuri pikkuauto saa olla. Corsa puolustaa luokitteluaan hyvin.

Tuskin voisi kuvitella nykyaikaisen pikkuauton olevan muuta kuin etuvetoinen ja sen moottorin poikittain edessä. Corsan kuudesta voimapaketista pienin on litrainen ja kolmisylinterinen (43 kW). Muut eli rivineloset ovat iskutilavuudeltaan 1,2 (55 kW); 1,4 (66) ja 1,8 (92) litraa ja suoraruiskutusdieselit sekä turboahdettuna (55) että ilman (48) 1,7 litraa kumpikin. Venttiileitä on kaikissa neljä sylinteriä kohden. Voima siirtyy normaalisti viisivaihteisen manuaalitoimisen vaihteiston kautta, mutta vaihtoehtona on nelivaihteinen automaatti tai automatisoitu viisivaihteinen Easytronic.

Lyhyen tutustumisen aikana uudesta Opel Corsasta muodostui käsitys, että se on kelpo auto, joka tulee pitämään kilpailijansa kovilla. Edeltäjänsä tapaan auton ajettavuus kohdallaan. Ohjaus on kevyt ja täsmällinen. Melutaso, koriin johtuvat äänet ja värinät olivat ”annetuissa olosuhteissa” vähäisiä. Corsan välittämä tukeva tuntu tukee väitettä korin suuremmasta jäykkyydestä. Se vaikutti kokonaisuudessaan selkeältä ja tasapainoiselta käyttöautolta, jonka vahvuus on ominaisuuksissa eikä nippeleissä.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 16/2000, s. 8-13)