Opel ei kiirehtinyt mukaan ensimmäistä kautta ajettavaan rallin Super 1600 -luokkaan. Se päätti lähestyä taistelutannerta huolellisesti valmistautuneena, joskaan ei hyvin levänneenä. Kaudella 2002, jolloin kilpaillaan FIA:n myöntämästä maailmanmestaruusarvosta, kaiken tulisi olla kunnossa. Raotetaan hieman tallin ovia, ja kurkistetaan missä mennään.

Kuusi kilpailua sisältävään MM-sarjaan, Junior World Rally Championship for Drivers, pääsee mukaan 30 autokuntaa. Jos halukkaita on enemmän, FIA suorittaa karsinnan. Nuorille suunnatussa luokassa ei vielä ensi kaudella ole yläikärajaa, mutta kaudelle 2003 sellainen tulee. Säännöillä on pyritty pieniin valmistuskustannuksiin. Kun auto saa tehtaalta ostettuna maksaa enintään 100 000 dollaria, on insinöörien huikeimmat suunnitelmat latistettu ja osaaminen keskitetty hyvien kompromissien löytämiseen. Myös eksoottiset materiaalit, kuten magnesium ja titaani, on kielletty, elleivät ne esiinny jo tuotantoautossa. Auton pituuden pitää olla 3,6-4,0 metriä pitkä ja vähimmäispainon 950 kiloa.

Tavallisen Corsa GSi:n kanssa ralliautolla ei ole oikeastaan muuta tekemistä kuin kuoret. Moottorin käynnistys tuo mieleen pakkasaamut ja entisajan kaasutinmoottorit. Koneen herättyä pirteän kimakka ääni kertoo kuitenkin kaiken olevan kunnossa. Tosin kierrosten pitää olla yli 5 000 r/min, muuten ääni on rikkonaista ja paukkuvaa. Peruutusvaihde kytketään erillisestä vivusta päälle. Peruutus varikkopilttuusta ulos on hankalaa. Kierrokset on pidettävä korkealla ja kytkin tarttuu herkästi. Satunnainen ohikulkija voisi vannoa, että ulvovaa Corsaa peruuttava henkilö ei ole ikinä ajanut autoa.

Huonokuntoisellakin radalla tunto tapahtumiin on selkeä. Corsa on pikkuautoksi hyvin rauhallinen. Luistot ovat maltillisia ja helposti hallittavia. Ennen kaarretta voi päättää, millä tyylillä sen ajaa; se ei aina ole itsestään selvää. Vaikeinta on moottorin hallitseminen. Kierroksia kun ei missään tilanteessa saisi laskea alle tuon 5 000 r/min. Hölmöily on helppoa varsinkin liukkaalla kiihdytettäessä. Sutimisen määrää on vaikea arvioida, joten isommalle vaihtaa helposti liian aikaisin, ja…

Kuulostaa huimalta, mutta auto on parhaimmillaan, kun kierrokset ovat tapissa ja kaasu pohjassa. Silloin ohjautuvuus ja suuntavakavuus ovat huipussaan. Ominaisuuksien tehokas hyödyntäminen onnistuu parhaiten jarruttamalla kunnolla ennen mutkaa. Näin koko kaarre menee vedättämällä läpi.

(Tiivistelmä Robert Koistisen artikkelista TM 20/01, s. 130-131)