Tekniikan Maailman tämänvuotisen talvivertailun voiton vei viiden lumihiutaleen (tähden) arvoisella suorituksellaan Opel Insignia. Seuraavalle sijalle ylsivät tasavahvoilla neljän lumihiutaleen suorituksillaan BMW 530e ja Škoda Karoq.

Talviauton 2018 arvonimeä lähti tavoittelemaan 14 viimeisen vuoden aikana esiteltyä uutuutta (katso lista jutun lopusta). Varhaisimmat uutuudet ovat ehtineet olla myynnissä jo viime keväästä alkaen, ja uusimmat saimme mukaan melkeinpä erikoistoimituksena, ennen niiden ensiesittelyjä suomalaisilla jälleenmyyjillä.

Mukaan pyrittiin saamaan suosituimmat moottori-, vaihteisto- ja varusteversiot. Kaikki vertailuautot olivat tällä kertaa bensiinimoottorisia, joskin BMW oli mukana lataushybridiversiona. Kaikki vertailuautot olivat kaksivetoisia, ja BMW oli niistä ainoa takavetoinen. Automaattivaihteisto oli seitsemässä autossa. Autojen hintahaarukka asettui vajaan 20 000 ja noin 60 000 euron välille.

Vaikka autojen valintakriteerinä oli (päästömittausten mahdollistamiseksi) kaksivetoisuus, valikoitui suosikkimalleista mukaan peräti seitsemän katumaasturia. Korkeaprofiilisten autojen voittokulku jatkuu siis uutuusrintamalla katkeamattomana, mutta lopputuloksissa niiden sijoittuminen ei vaikuta olevan ulkomitoista kiinni. Hyvä talviauto kootaan erittäin laajasta kirjosta hyviä talviominaisuuksia.

Yhteensä talvivertailuun osallistuu 14 autoa. Hintahaarukka on noin 18 000–60 000 euroa. Kallein ei varsinkaan talviolosuhteissa ole aina paras.

Vertailun käytännön kokeita tehtiin sekä Etelä-Suomessa että Ivalon alueen testiradoilla ja maanteillä. Testaus kesti kaikkiaan runsaan kuukauden, sillä ensimmäiset autot saapuivat TM:n autolaboratorioon jo ennen joulua ja ne palautettiin tammikuun lopulla.

Vertailussa yhdeksän arvostelualuetta

Talvivertailussa oli tuttuun tapaan yhdeksän erikseen arvosteltavaa testikokonaisuutta. Niistä saatujen kouluarvosanojen painotetuista keskiarvoista syntyy autojen talviarvosanat. Viiteen lumihiutaleeseen yltää talviarvosanalla 8,8, neljään hiutaleeseen arvosanalla 8,3, kolmeen arvosanalla 7,8, kahteen 7,3:lla ja yhteen 6,8:lla. 

Suurimmat painoarvot saivat Lämmityslaite (20 %) ja Hallittavuus (15 %). Muut alueet ovat Talviajo maantiellä, Jarrut, Etenemiskyky, Kylmäkulutus, Kylmäpäästöt, Valot ja näkeminen (kaikki 10 %) ja Sähkölämmittimet (5 %). Myös Talvivarusteet ja Käytettävyys arvioitiin, mutta autojen hintaerojen vaikutuksen minimoimiseksi ne eivät vaikuttaneet talviarvosanaan.

Lämmityslaitekokeessa autot testattiin automaatti-ilmastointeja käyttäen. Myyntitilastoissa yleistyneiden polttoainekäyttöisten lisälämmittimien vaikutus lopputulokseen pyrittiin minimoimaan, mutta jaetulle kakkossijalle päätynyt Škoda hyötyi lämmittimestä lämmityslaitekokeessa ja kärsi siitä vastaavasti kylmäkulutusta mitattaessa. Vielä enemmän tutkittavaa riitti lataushybridi-BMW:ssä, jonka ajoakun varaustilalla ja käyttötavalla on vieläkin suorempi merkitys auton lämpiämiseen ja kylmäkulutukseen.

Ajokokeissa suuri huomio on jo vuosien ajan kiinnittynyt ajonvakautusjärjestelmien toimintaan. Ne ovat olleet uusien autojen pakollinen varuste jo useamman vuoden ajan, mutta eroja tulee edelleen jatkuvasti esiin. Myös auton perustekniikalla, kuten ohjauksella ja jousituksella on suuri merkitys talvivertailun menestykseen. Hyvät jarrut ovat tietenkin oleellinen osa talvivertailumenestystä.

Jatkoimme myös viime vuonna aloitettua automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien (AEB) testaamista talviolosuhteissa. Liukkaalla alustalla on niiden toimintaa odotettu heikentävä vaikutus, mutta testin todellinen löydös liittyi ajovalojen vaikutukseen. Joissakin autoissa automaattinen jarrutus ei käytännössä toimi pimeällä. Volkswagen-konsernin autoissa järjestelmät toimivat jälleen kerran vain gps-järjestelmän tunnistamalla tiealueella.

Talviauto 2018 on Opel Insignia

Jokainen vertailuun osallistunut automerkki oli periaatteessa mukana vain yhdellä uutuudella, niistä tärkeimmällään. Opel osallistui talvivertailuumme kuitenkin kahdella autolla. Perustelu tälle on, että viime vuonna Groupe PSA:lle myyty autovalmistaja esitteli viime vuonna kaksi hyvin erilaista uutuutta. Insignia on perinteinen saksalainen Opel ja Grandland X taas vuosia sitten alkaneesta ranskalaisyhteistyöstä syntynyt Peugeot-tekniikalla valmistettu uutuus. Halusimme nähdä, onko taustalla vaikutusta talvimenestykseen.

Tulosten perusteella taustalla oli merkitystä, sillä Insignia vei voiton (talviarvosana 8,8) ja Talviauto 2018 -arvonimen, ja se sai myös ainoana täydet viisi lumihiutaletta (tähteä). Grandland X puolestaan jäi vertailun tuloksissa loppupäähän (talviarvosana 7,6). Insignian vahvuudet korreloivat hyvin tärkeimpien arvosteluosioidemme kanssa. Se sai täydet kympit Lämmityslaitteesta, Hallittavuudesta ja Etenemiskyvystä. Kylmäkulutuksen heikko arvosana 6 ei onnistunut kaatamaan menestystä kokonaistuloksissa.

Jaetulle toiselle sijalle yltäneet BMW 530e ja Škoda Karoq jäivät talviarvosanallaan (8,7) vain kymmenyksen päähän voittajasta. Vain hieman heikommilla tuloksilla neljään lumihiutaleeseen ylsivät myös Seat Arona (8,5) ja Volkswagen T-Roc (8,3).

Tilaajat voivat lukea talvivertailun kokonaisuudessaan digilehdestä.

Lue Tekniikan Maailman iso koeajojuttu Opel Insigniasta viime kesältä.

Tekniikan Maailman vuoden 2018 talvivertailuun osallistuneet autot:

BMW 530e iPerformance

Citroën C3 Aircross Puretech 110 Shine A

Ford Fiesta 1,0 Ecoboost Titanium

Honda Civic 5D Elegance 1,0 Turbo CVT

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI Style

Kia Stonic 1,0 T-GDI EX

Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G Premium Plus

Nissan Micra IG-T N-Connecta

Opel Grandland X Enjoy 1,2 Turbo A

Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 Turbo A

Renault Scenic TCe 130 Bose

Seat Arona 1,0 EcoTSI Xcellence DSG

Škoda Karoq 1,5 TSI Exclusive DSG

Volkswagen T-Roc Style 1,0 TSI

Edellisten vuosien TM Talviautot:

2017: Jaettu voitto: Audi Q2 1,4 TFSI S tronic ja Volvo S90 D3 A

2016: Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic

2015: Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

2014: BMW 318d GT A

2013: Volvo V40 D2

2012: Mercedes-Benz B 180 BE

2011: Volvo S60 D3

2010: Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius

2009: Škoda Superb 1,8 TSI

2008: Volvo V70 2,0D

2007: Cadillac BLS 2,0T A