Alumiinipalkkirunko, muovikuoret, keskimoottori, perinteinen urheiluauton alustarakenne. Mukana vain olennainen, jotta kaiken huomion voi keskittää ajamisnautintoon. Jos tämä juttu olisi yhtä pelkistetty kuin Opel Speedster, se päättyisi tähän. Kertomusta on kuitenkin helppo jatkaa, vaikka Speedster saattaakin ensikohtaamisella aiheuttaa sanattomuuskohtauksen.

Opel kuuluu niihin automerkkeihin, jonka herättämät mielikuvat eivät ole kovin vahvoja. Se tekee autoja mieluummin massoille kuin yksilöille, menestyy testeissä tasaisella suorituksella ja myyntiluvut pysyvät vuodesta toiseen kärkikolmikossa. Opelilta ei kukaan oikeastaan osaa odottaa askeettista, kaksipaikkaista roadsteria, joka on paljon lähempänä rata-autoa kuin esimerkiksi Honda S2000 tai Porsche Boxster.

Speester-prototyyppi esiteltiin keväällä 1999 Genéven autonäyttelyssä. Reaktiot vaihtelivat hiljaisesta hämmästyksestä riemunkiljuntaan, mutta mahdolliset tuotantoaikeet sen sijaan aiheuttivat epäilevää hymähtelyä. Opelin ensimmäinen keskimoottorinen auto on kuitenkin nyt myynnissä. Ripeän aikataulun taustalla on se, että Speedster on sisimmältään sama auto kuin Lotus Elite. Molempien mallien ytimen muodostaa jämerä alumiinikehikko. Lisäjäykisteenä toimii turvakaari. Moottori ja vaihteisto on kiinnitetty ohjaamon taakse teräksiseen alirunkoon. Runkorakenteen huolehtiessa tarvittavasta jäykkyydestä, on ulkomuoto voitu suunnitella vapaasti, joten Speester ei muistuta lainkaan Lotusta.

Riehakas ulkonäkö jää sivurooliin, kun Speedsterillä pääsee liikkeelle. Tunnelma on hyvin lähellä rata-autoa sillä äänieristeitä ei todellakaan ole tuhlailtu. Sekä Astra Coupésta tutun 2,2-litraisen moottorin että alustan äänet säestettynä erilaisilla kolinoilla kuuluvat tavallaan vakiovarustukseen. Tuhti alavääntö ja koko käyntinopeusalueen läpi jatkuva katkeamaton teho antavat 870-kiloiselle autolle siivet selkään. Alle kuuden sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan kertoo olennaisen.

Opel Speedsterin kohdalla tavalliset ”jokaiselle jotakin” -kompromissit on haluttu välttää ja tehdä pelkkä ajamisparatiisi – laite, jolla ajetaan vain ajamisen vuoksi. Speepsterin myynti alkaa ensi keväänä Suomessakin ja ennakkohinnaksi arvellaan 345000 markkaa. Päämarkkina-alueet ovat Saksa ja Englanti, jossa autoa myydään nimellä Vauxhall VX220. Euroopan ulkopuolelle vientiä ei ole suunnitelmissa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 14/2000, s. 46-48)