Opel Vectran uusi viisiovinen korimalli on saanut tyyppimerkinnäkseen GTS. Varsinaista GT:n suorituskykyä tosin tarjoaa vain 3,2 litran V6-moottorilla varustettu versio. Muita GTS-malleja kuljettavat sitä vastoin tutut moottorit, joten niiden tapauksessa urheilullisuus tulee varusteista ja jämäkämmästä alustasta.

Opel Vectran mallisto täydentyy viisiovisella mallilla. Alustaa on pudotettu 20 mm ja jäykennetty vastaamaan paremmin vauhdikkaan ajon vaatimuksia. Ohjausvälitystä on myös hieman nopeutettu, joten ratin kierroksia laidasta laitaan kertyy nyt 2,75 aikaisemman 2,9:n sijaan. Samalla sähköhydraulisen ohjaustehostimen säätöä on muutettu antamaan välittömämmän ohjaustuntuman.

Ajonvakautusjärjestelmän ohjelmointia on muutettu siten, että se puuttuu tapahtumiin aikaisempaa myöhemmin. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä järjestelmän myös pois toiminnasta. Sisusta on saanut urheilullisemman ilmeen ja paremmin tukevat etuistuimet. Myös ulkoasultaan auto on sedania urheilullisempi.

GTS-malliin tarjottavista moottoreista 3,2-litrainen V6 on uutuus Vectran nokalla ja saatavana vain tähän malliin. Tämän 155-kilowattisen moottorin kiidättämänä Vectra GTS saavuttaa 248 km/h huippunopeuden.

Kookas V6-moottori kuljettaa Vectraa varsin vaivattomasti. Tällöin voimaa on jo riittävästi auton noin puolentoista tonnin omapainoon nähden. Ajossa GTS tuntui jämäkältä ja istui hyvin tiessä kiinni. Ohjaus vaikutti tunnokkaalta, ja auto vastasi sporttisesti ohjauspyörän kääntöihin.

GTS-mallin arvioidaan olevan 2 000 euroa vastaavaa sedania kalliimpi, kun autot rantautuvat syksyllä Suomeen. Varustetasoja on näillä näkymin tarjolla kaksi, Sport ja Elegance. Tehokkain, 3,2 litran moottorilla varustettu malli asettunee 45 000 euron hintaan.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 13/02, s. 113)