Yksi ehdottomasti tärkeimmistä ensi vuoden perheautoluokan uutuuksista on perusteellisesti uusittu Opel Vectra. Se saa harteilleen ison vastuun myös GM Europen tervehdyttämisohjelmassa.

Uudistuneen Opel Vectran akseliväliin on saatu lisämittaa kuusi senttiä, mikä on sisätiloja ajatellen paljon. Kun samalla leveyttä on tullut yhdeksän ja niin korkeutta kuin raideleveyksiäkin noin viisi senttiä lisää, asettuu Vectra nyt kooltaan luokkansa yleiseen mittatasoon. Akseliväliä on silti muutama sentti vähemmän kuin Mondeossa tai Lagunassa. Parhaan käsityksen koosta kenties saa, kun ottaa VW Passatin ja typistää sitä molemmista päistä viidellä sentillä. Sisätiloiltaankin uutuus näin ollen vastaa odotuksia tarjoten väljää tilaa neljälle ja sopuisaa vielä viidellekin henkilölle.

Pääkorimalli on ehdottomasti perinteinen porrasperäinen neliovinen, joka saadaan myyntiin keväällä. Kesällä seuraa viisiovinen, joka kuitenkin on varattu yksinomaan urheilullista GTS-mallia varten. Tämä 3,2-litran V6-moottorilla terästetty ja 20 milliä matalampi versio asettuu tässä vaiheessa Vectra-perheen huipulle. Muitakin korimalleja on tulossa, mutta niistä ei tehtaan mukaan vielä saisi kertoa. Julkinen salaisuus kuitenkin on, että tulossa on uudentyyppinen, akseliväliltään kymmenkunta senttiä tavallista Vectraa pidempi, ylellinen ja farmarimainen Signum. Sen muodoista saa lähes lopullisen käsityksen, kun katsoo Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltyä Signum&³2;-prototyyppiä (TM 16/01)

Myynti lähtee käyntiin pääosin tuttujen moottoreiden voimin. Bensiiniä polttavat edellämainitun V6:n ohella 1,8 ja 2,2 litran versiot. Myös 1,6-litraisena Vectraa tullaan tekemään, mutta lähinnä joillekin Itä-Euroopan markkinoille. Dieseleinä palvelevat 2,0- ja 2,2-litraiset, jotka saavat polttoaineensa jakajapumppujen syöttämänä. Joskus myöhemmin on luvassa kokonainen perhe suorasuihkutteisia bensiinimoottoreita, mutta niiden aika tullee aikaisintaan vuonna 2003.

Vaihteistopuolella on enemmän uutta. Normaalin viisivaihteisen käsivalintaisen ohelle tulee 1,8-litraiseen tarjolle portaaton CVT-automaatti, jossa on momentinmuunnin ja Van Doorne -patentin mukainen työntävä hihna. Siihen on myös ohjelmoitu kuusi kiinteää välitystä kuten Nissanissa ja Audissa. Uusi piirre on se, että automaattiasennossa vaihteisto voi valinnan mukaan toimia joko täysin portaattomasti tai kuusivaihteisen automaatin tavoin. Viimemainittu vaihtoehto varmaankin alentaa sopeutumiskynnystä. CVT ei kuitenkaan kestä vääntömomenttia kuin 180 Nm, joten isompien moottoreiden jatkeeksi saa uuden käsivalintamahdollisuudella täydennetyn viisivaihteisen automaatin.

Vectran tavoite on selvä: nousta luokkansa huipulle niin myynnin, laadun kuin ominaisuuksiensa osalta. Todellisuus alkaa selvitä ensi vuonna. Suomalaisautoilijat voivat varautua näkevänsä Vectran täällä samoihin aikoihin kesänopeusrajoitusten kanssa. Eikä ole epäilystäkään siitä, etteivätkö hinnat olisi kilpailukykyiset.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 20/01, s. 72-73)