Maakaasu on kaupan oleva polttoaine, joka on myös vaihtoehto bensiinille. Monin tavoin edullinenkin, jos toki hankaluuksiakin on. Asialle on lähtenyt myös Opel.

Opelin teknisen kehityskeskuksen suojissa Rüsselsheimissa toimii 250 työntekijän erikoisosasto Opel Special Vehicles (OSV), jonka aikaansaannoksiin kuuluu muun muassa maakaasulla toimiva Zafira 1.6 CNG. Nimen kirjanyhdistelmä muodostuu etukirjaimista Compressed Natural Gas eli paineistettu maakaasu. Malli kuuluu Opelin myyntilistoille. Lähinnä sitä suunnitellaan myytävän Italiassa, missä maakaasun jakeluverkosto on laajin Euroopassa.

Opel Zafira 1,6 CNG -maakaasumoottori perustuu vastaavan kokoiseen 16-venttiiliseen bensiinimoottoriin. Koska maakaasun puristuskestävyys on bensiiniä suurempi (oktaaniluku jopa 130), moottoriin on saatu tehoa korkean puristussuhteen avulla. Mäntien ohella venttiilit, venttiilinohjaimet sekä -istukat on modifioitu. Lisäksi polttoaineen suihkutusjärjestelmiä on oikeastaan kaksi eli neljä suutinta maakaasulle ja neljä bensiinille. Näin vältetään polttoaineiden sekoittuminen ja saadaan sekä teho että palamisen puhtaus mahdollisimman hyväksi. Maakaasun suihkutuspaine alennetaan paineensäätimessä kahdeksaan baariin.

CNG-moottorin suurin teho 74 kilowattia (100 hv) sekä vääntömomentti 150 newtonmetriä ovat perusmoottorin kanssa yhtä suuret. 110 litran maakaasusäiliöiden lisäksi autossa on 14 litran bensiinisäiliö varalla. Yhteenlaskettuna toimintamatkaksi saadaan 550 kilometriä. Ajossa ero bensiinimoottoriseen on tuskin havaittava. Maakaasuversiota voi moittia hieman laiskemmaksi, mitä myös annetut arvot tukevat. Ja onhan se runsaat sata kiloa painavampikin. Käytännön kulkemiseen asia ei suuremmin vaikuta.

Zafira CMG:n yhdistetty EU-kulutus on 5,5 kiloa maakaasua 100 kilometrillä. Nykyisin yksi kilo maakaasua maksaa 1,39 DEM, joten Zafira CMG:llä 100 kilometrin polttoainekustannukset ovat 7,64 DEM (n. 23 FIM). Maakaasuauto Zafira 1.6 CNG on 2650 DEM kalliimpi kuin samantehoinen Zafira 2.0 DTI. Kuitenkin pienemmät polttoainekustannukset, alhaisemmat vakuutusmaksut ja vuotuinen vero tuovat eron takaisin 18 kuukauden aikana, mikäli vuotuinen ajomäärä on 20 000 kilometriä.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 14/2001, s. 114)