Kiinalainen Great Wall Motors on parhaiten tunnettu Haval-merkistään, jonka H6 on maan suosituin katumaasturi. Viime syksynä Great Wall Motors osallistui Frankfurtin autonäyttelyyn Wey-osastollaan, jossa se esitteli varsin tyylikkäitä katumaastureita. Wey myy Havaleihin perustuvia vähän ylellisempiä katumaastureita.

Kiinassa on erittäin tärkeää valmistaa NEV-autoja (New Energy Vehicles), joiksi lasketaan ladattavat hybridit ja sähköautot. Great Wall Motors hyökkää noille markkinoille uudella Ora-merkillään, joka esitellään virallisesti huhtikuussa Pekingin autonäyttelyssä.

Ensimmäinen malli on Ora iQ5, joka on viisiovinen viistoperäinen sähköauto. Muotoilu ei ole ehkä kaikkien onnistunein, mutta ainakin se on omaperäinen ja massasta erottuva. Sisäkuvia ei ole vielä saatavilla, joten emme voi sitä kommentoida.

Kooltaan 4,445 metrin pituinen iQ5 sijoittuu alempaan keskiluokkaan, minne sen pistää myös 2,615 metrin akseliväli. Sähköautoksi auto on varsin kevyt, sillä painon ilmoitetaan jäävän alle 1 400 kilon.

Sähkömoottorin tehoksi kerrotaan 118 kilowattia, minkä avulla auto yltää parhaimmillaan 150 km/h huippunopeuteen. Akun koosta, toimintamatkasta tai latausajasta ei ole vielä annettu tietoa. Myös hinta on vielä hämärän peitossa, mutta saamme varmasti lisää tietoa huhtikuussa, kun olemme Pekingissä tutustumassa kiinalaisiin uutuusmalleihin.