Yhdysvalloissa suuret avolavat, Ford F-150, Chevrolet Silverado ja Ram 1500 ovat olleet vuosikymmeniä rekisteritilaston kärkikolmikko. Ne ovat suuria, aitoja yhdysvaltalaisia autoja, jotka tuottavat valmistajilleen suuria summia voittoja. Tyypillistä niille on ollut, että keulalla on iskutilavuudeltaan mittava V8-moottori.

Ensimmäinen suuri muutos uuteen suuntaan tapahtui, kun Ford esitteli 3,5-litraisella kuusisylinterisellä EcoBoost-moottorilla varustetun F150-mallin. Riskinotto kannatti, sillä vääntävä turbomoottori ohitti nopeasti suosiossa V8-moottorin.

Chevrolet tekee vuosimallin 2019 Silveradossaan samanlaisen liikkeen. Tähän saakka perusmallissa on ollut 4,3-litrainen V6-moottori. Nyt sen aika on ohi ja tilalle tulee täysin uusi ahdettu 2,7-litrainen. Siinä on enemmän tehoa ja vääntöä, minkä lisäksi kaupunkikulutus on vähän alhaisempi kuin V6-moottorilla varustetussa mallissa.

Hyvää kehitystä on myös uuden mallin painon pudotus melkein kahdellasadalla kilolla nykymalliin verrattuna. Näin siitä huolimatta että niin sisätilat kuin lava ovat kasvaneet. Chevroletin mukaan tuloksena on tehokkaampi pick-up, jolla on hauskempi ajaa.

Silveradon pääinsinööri Tim Asoklis kertoo, että LT- ja RST-varusteisissa malleissa vakiona olevan 2,7-litraisen moottorin kulutus on yli kymmenen prosenttia alhaisempi kuin 4,3-litraisen. Lisäksi auto kiihtyy nollasta sataan sekunnin nopeammin. Taloudellisuudessa Silverado jättää nyt Fordin F-150:n varjoonsa ja on yhtä hyvä kuin Ram 1500 3,6-litraisella V6-kevythybridillä varustettuna.

Chevrolet Silveradon uusi 2,7-litrainen moottori kehittää 228 kilowattia ja 471 Nm. Kiihdytysaika 0–60 mailia (96 km/h) on 6,8 sekuntia. Aika vaikuttavia lukuja.