Teslan toimitusjohtaja Elon Musk vedätti Twitter-seuraajiaan aprillipäivänä ilmoittamalla Teslan menneen konkurssiin.

Vaikka yhtiö on yrittänyt kerätä rahaa myymällä pääsiäismunia, Musk vitsaili, Tesla on mennyt täysin konkurssiin. ”Niin konkurssiin, ettet voi uskoa sitä.”

Musk julkaisi myös kuvan itsestään ”sammuneena” Model 3 -auton vierestä ”Teslaquilla”-pullojen ympäröimänä. ”Kuivuneet kyyneleet näkyvät yhä hänen poskillaan.”

Asiantuntijoiden mukaan Muskin aprillipila saattoi kuitenkin osua jopa liian lähelle totuutta, kirjoittaa Automotive News -sivusto.

Muskin Twitter-keppostelua seuraavana päivänä Teslan osakkeen arvo putosi 244,59 dollariin – alemmaksi kuin kertaakaan viimeksi kuluneen vuoden aikana. Viikon loppuun mennessä osakkeen arvo oli kuitenkin palannut jälleen 305 dollariin.

Teslan julkaisemasta uusimmasta neljännesvuosiraportista selviää, että yhtiö ei ole vielä lähelläkään itselleen asettamaansa tuotantotahtia Model 3:n suhteen. Tilikauden viimeisellä viikolla se jäi 2 500 auton viikkotavoitteestaan vielä lähes 20 prosenttia saaden valmiiksi vain 2 020 Model 3 -autoa.

”Tesla jää jatkuvasti tavoitteistaan, ja sijoittajien sietokyky alkaa olla äärimmillään”, toteaa Autotraderin Karl Brauer.

Teslan edelleen jatkuvat tuotanto-ongelmat ovat saaneet autoteollisuuden analyytikot kyseenalaistamaan sen, tuleeko yhtiö saavuttamaan 2 500 auton tavoitteensa seuraavankaan talousneljänneksen aikana.

Tesla Model 3:n tuotantovauhtia seuraavan Bloombergin mukaan viikottainen tuotantomäärä ylitti tuhannen ajoneuvon rajan ensimmäistä kertaa vasta maaliskuun viimeisellä viikolla. Kaiken kaikkiaan Model 3 -mallia on sivuston mukaan valmistunut tehtaalta vasta 14 600 kappaletta.

Barclaysin analyytikko Brian Johnsonin mukaan viime viikkoina kiristynyt tuotantotahti voi sekin olla vain silmänlumetta.

”Neljännesvuoden lopulla ulos puskettujen autojen määrän tuijottamista tärkeämpää on seurata, miten yhtiö pystyy ylläpitämään tuotantovauhtiaan. Odotamme Model 3:n tuotannon laskevan merkittävästi Teslan puuttuessa tuotannon pullonkauloihin valmistellessaan tuotannon kasvattamista.”

Teslan siirtyessä massatuotantoon myös laatuodotukset kasvavat, asiantuntijat muistuttavat. Tähän asti useimmat Teslan omistajat ovat katsoneet laatuongelmia läpi sormien.

”Suuren volyymin tuotantoon siirtyminen on hyvin erilaista monella eri tasolla. Kaikki on kiinni siitä, pystyvätkö he tuottamaan johdonmukaisesti korkealaatuisia autoja ja pystyvätkö he pitämään sitä yllä 52 viikkoa tai pidempään”, Brauer toteaa.

Brauerin mukaan Teslan tulevaisuus on kiinni siitä, saako Tesla tuotantokoneistonsa toimimaan jouhevasti.

”Tuotannon kasvattaminen ei ole vaikeaa, kun kaikki toimii niin kuin pitääkin. Haaste on saada kaikki toimimaan.”

Tesla on ilmoittanut tavoitteekseen kasvattaa Model 3:n tuotanto viiteentuhanteen autoon viikossa kolmen kuukauden kuluessa.

Positiivisin uutinen Teslan neljännesvuosiraportissa on se, että yhtiö ei usko tarvitsevansa sijoittajilta lisää pääomaa tai velkaa enää kuluvan vuoden aikana. Muistetaan kuitenkin, että yhtiö teki vastaavan ilmoituksen viimeksi helmikuussa 2017 ja päätyi myöhemmin keräämään kolme miljardia dollaria sijoittajien rahaa.

Brauerin mukaan ilmoitusta on vaikea ottaa todesta, sillä yhtiöllä on useita erääntyviä velkoja ja tuotannon kasvattaminen tarkoittaa kulujen nousemista.

Tuotanto-ongelmien lisäksi myös Kiinan kaavailemat tariffit voivat vaikeuttaa Teslan menestystä kansainvälisillä markkinoilla.

Teslan tuhoa on kuitenkin ennustettu niin kauan kuin yhtiö on ollut olemassa, ja aina se on pystynyt selättämään kohtaamansa vaikeudet.

Aiheesta uutisoi Automotive News -sivusto.