Horacio Pagani on haaveillut oman urheiluauton rakentamisesta 12-vuotiaasta lähtien. Nyt Pagani on 44-vuotias, ja ensimmäinen hänen nimeään kantava urheiluauto on päässyt hänen oman yrityksensä tehdashallista ulos.

Tähän mennessä kukaan ei vielä ole päässyt koeajamaan Pagani Zonda C12:n lopullista versiota. Silti Horacio Pagani on kutsunut muutaman toimittajan todistamaan tapahtumaa ja ottamaan ensimmäiset ajotuntumat. Samalla Pagani pohtii, pitäisikö kertoa auton huippunopeus vai antaa jokaisen kokeilla itse. Alan harrastajat joka tapauksessa pohtivat, kykeneekö Pagani Zonda peittoamaan Lamborghini Diablo GT:n, jota tällä hetkellä pidetään maailman nopeimpana sarjatuotantoautona.

Nimensä Modena Designin ideoima, suunnittelema, kehittämä ja testaama Zonda C12 on saanut voimakkaasta tuulesta, joka puhaltaa läpi Argentiinan. Tuuli tuskin pärjää nopeudessa autolle. Vihjeitä huippunopeudesta antavat Michelinin valtavat 345/35 R taka- ja 255/40 R eturenkaat. Korin ilmanvastuskerroin on 0,35 ja otsapinta-ala noin kaksi neliömetriä.

Pelkkä huippunopeus ei riitä superauton titteliä tavoitteleville. Ajaja saa täydellisen nautinnon vasta rajusta kiihtyvyydestä, hyväluonteisesta moottorista, loistavasta ajettavuudesta, käsiteltävyydestä ja vakaudesta sekä tietysti miehekkäästä äänestä. Näiden kriteereiden täyttymisestä pitävät huolen Mercedes-Benzin valmistama 6-litrainen V12-moottori, korin komposiittirakenne ja alustan urheiluautotyyliset rakenneratkaisut. Tehoa moottorista irtoaa parhaimmillaan 290 kW (394 hv).

Entäpä se huippunopeus? Valitettavasti koeajoauto on vasta tuotantoprototyyppi, eikä nyt saavutettu 270 km/h vastaa lopullisen mallin rajoja. Pagani Zonda tuntuu kuitenkin niin luotettavalta, että myöhemmin valikoimaa täydentävälle S-mallille ounasteltu 340 km/h ei tunnu mitenkään epärealistiselta.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 1/2000, s.54-55)