Autojen rengaspaineista puhutaan toisinaan, mutta ehkäpä syytä olisi enempäänkin. Miten rengaspaineet oikeastaan vaikuttavat, ja onko autoissa keskimäärin riittävästi paineita? Otimme selvää.

Renkaan ilmanpaineella tarkoitetaan sitä ylipainetta, joka ajoneuvon ilmatäytteisessä renkaassa on sisällä. ”Oikeat rengaspaineet” ovat autovalmistajien antamat suositukset renkaiden täyttöpaineiksi, jotka on autoa suunniteltaessa haettu monien testien ja koeajojen kautta. Suositellut rengaspaineet ovat usein kompromissi ohjauskäyttäytymisen ja ajomukavuuden välillä.

Saadaksemme selville kuinka paljon tai vähän rengaspaineet vaikuttavat auton hallittavuuteen nykyaikana, tämän päivän tekniikkaan nojautuen, valitsimme autoksi kaksilitraisella moottorilla varustetun Skoda Octavian ja renkaiksi Nokian NRH2 (195/65 R15). Se on tällä hetkellä Nokian myydyin kesärengasmalli ja -koko. Ensin ajettiin Skodan ”normaalipaineilla” eli 2 baaria eteen ja taakse, sitten pudotettiin 1,5 baariin, ja lopuksi renkaissa oli painetta tasan 1 baari.

Suuressa rengaspainetutkimuksessa ilmeni mielenkiintoisia asioita. Tutkimus suoritettiin mittaamalla tuhannesta autosta rengaspaineet. Mittauspuuhiin rekrytoidut Helsingin ammattikorkeakoulun autotekniikan opiskelijat pysäyttivät neljällä pääkaupunkiseudun huoltoasemalla autoilijoita ja kysyivät, josko heidän autonsa rengaspaineet saisi mitata.

Kokonaisuudessaan tutkimustulos näytti hyvältä: autoilijoilla oli kohtuullisesti paineita – ainakin renkaissa. Keskimääräistä 0,2 baarin heittoa ei voida pitää toivottomana, mutta rengaspaineet tulee ehdottomasti tarkistaa ja korottaa auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, etenkin jos auto on kuormattuna tai sillä ajetaan kovilla nopeuksilla. Tutkimuksessa ilmeni enemmän alipaineita kuin ”liikatäyttöä”, mutta tilanteen soisi olevan toisinpäin. Pieni ylipaine ei juurikaan haittaa, mutta jo vähänkin alipaineinen ja lisäksi kuormattu auto voi olla ajokäytökseltään yllättävä.

(Tiivistelmä Harri Domonyin ja Jarmo Sukavan artikkelista TM 11/02. s. 118-122)