Maamme neljännesmiljoonasta pakettiautosta yleisin autotyyppi on ”tonniluokan” umpipaku. Vertailun autoista Opel Vivaro on uutuus, ja edustaa valmistajan paluuta tonniluokan paketiautojen markkinoille. Muut viisi ovat viimevuoden rekisteröintitilaston kärkimerkkejä.

Fiat Ducato 11 2,0 JTD

Ford Transit 280S Van

Mercedes-Benz Vito 110 CDI

Opel Vivaro 1,9 DTI

Toyota Hiace 2,5 D4D

Volkswagen Transporter 2,5 TDI

Vertailujoukkoon valittiin kuusi pakettiautoa, joiden kantavuus on noin tuhat kiloa. Asetimme autoille kuitenkin hieman muitakin rajoituksia: Dieselmoottori teholtaan noin 75 kilowattia, käsivalintainen vaihteisto, akseliväliltään malliston lyhyin, peruskori yhdellä sivuovella ilman korotuksia tai pidennyksiä. Kaikkien kohdalla tärkeimmät asiat toteutuivat, mutta eivät kaikki, joten muutama selvityksen sana on tarpeen.

Ford, Mercedes-Benz ja Opel eivät mainittujen testivaatimusten suhteen kaipaa selittelyitä. Fiatin 2,3-litran moottori olisi sopinut joukkoon paremmin, mutta se vie auton omamassan yli 1875 kilon rajan, jolloin ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on 80 km/h. Tällaista malliversiota ei Suomessa myydä. Volkswagenin ”juhlamalli” – pakettiautoja vuodesta 1950 – puolestaan on tehtaalla saatu hinnoitelluksi sopivasti, joten pitkäakselivälisen ja normaalin hintaero jää vähäiseksi. ”Lyhyttä ei ole edes satamassa,” todettiin vertailuautoja valittaessa. Toyotan maahantuojan kanssa sovittiin, että myös Hiace saa olla pitkäakselivälinen, jota myydäänkin enemmän.

Voimalinjan eli moottorin ja voimansiirron suhteen vertailupakuissa on sekä yhtäläisyyksiä että suuriakin eroja. Kaikissa on suoraruiskutusdiesel, turboahdin ja ahtoilman jäähdytys. Polttonesteen yhteispaineruiskutus on muissa paitsi Fordissa ja Volkswagenissa. Viimeksi mainittu on viisisylinterinen, muut nelisylinterisiä. Suurimmat tehot ovat tiukassa haarukassa 74-75 kilowattia Fiatin 62 kilowattisen antaessa tasoitusta. Saman se tekee myös vääntömomentin suhteen. Muiden tarjotessa 230-260 välillä liikkuvia lukemia se jää ainoana alle 200 newtonmetrin.

Vaihteistot ovat käsivalintaisia ja pääsääntöisesti viisivaihteisia. Vain Opelin kuusivaihteinen poikkeaa linjasta. Ford Transit on tuorein tulokas etuvetoisten joukkoon, joten Toyota jää vertailun ainoaksi takavetoiseksi. Kullakin valmistajalla on muitakin vaihtoehtoja, myös bensiinimoottoreita ja automaattivaihteistoja. Sekä tietysti henkilökuljetuksiin valmistetut tai Suomessa varustettavat malliversiot.

PAKETTIAUTON hankinta on usein liiketoimi. Niinpä auton ominaisuuksien tai testimenestyksen vaikutus valintaan on korkeintaan viitteellinen. Toisaalta käyttäjissä on yksityisiä pienalan yrittäjiä ja ammatin harjoittajia, joita testitieto ja taustat kiinnostava, joille niistä on tukea valintoja tehtäessä ja jotka haluavat tietää mitä heidän työkalustaan ja työympäristöstään on testeissä ilmennyt. Muidenkin saattaa olla mukava tietää, minkälaisilla ajoneuvoilla tavarat ja palvelut tätänykyä kulkevat.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 14/02, s. 16-33)