Seat Aronan vasemman takamatkustajan turvavyö avautui vertailutestin väistökokeessa. Seuraavalla ajokerralla se avautui uudelleen. Sama tapahtui toisella autoyksilöllä. Ongelma koskee myös Seat Ibizaa ja Volkswagen Poloa. Tulossa on todennäköisesti takaisinkutsu.

Alastaro, perjantai 13. päivä huhtikuuta. Käynnissä ovat toukokuun lopulla TM:n numeroon 10/18 tulevan kuuden pienen katumaasturin vertailutestin mittaukset ja ajokokeet Alastaron moottoriradan alueella ja lähiteillä.

Vasen takaturvavyö aukeaa nykäisemällä, kun lukkopesiä painetaan yhteen.

Mukana ovat Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X ja Seat Arona. Koolla on mielenkiintoinen ryhmä uutuusautoja noin 22 000 euron hintaluokassa.

Kahden mittauspäivän ohjelmaan kuuluu kulutusmittauksia lukuun ottamatta suurin osa muista ajomittauksista kuten suorituskyky, melu ja jarrut.

Olennaisena osana ajokokeita on jo perinteinen väistökoe. Sillä selvitetään auton käytöstä tilanteessa, jossa ajoradalle tuleva este on onnettomuuden välttämiseksi väistettävä nopealla ohjausliikkeellä. Väistökokeen tekotapa selostetaan tarkemmin jutun lopussa.

1. Keskiturvavyön (vasemmalla) vastakappaleen eli lukkokotelon alareuna on samassa tasossa reunavyön lukon avauspainikkeen kanssa.

2. Jos keskimatkustaja nojaa vasemmalle, lukkokotelon alareuna pääsee painamaan avauspainiketta.

3. Reunavyö avautuu jo pienen painalluksen voimin. Testaamissamme Aronassa, Ibizassa ja Polossa turvavyön valmistaja on Takata, mutta Takatan mukaan he eivät ole valmistaneet vyölukkoa. Lukon valmistaja ei ole vielä tiedossa, sillä siinä ei ole valmistajan merkintöjä.

Yllätys takapenkillä

Väistökoe ajetaan kaikilla autoilla rutiininomaisesti sekä kahden hengen kuormalla että täyteen kokonaismassaan kuormattuna. Vuorossa on Seat Arona. Vertailun väistökokeissa kuljettajana toimii Robert Koistinen ja hänen viereensä asettuu Olli Laitinen, jonka vastuulla on myös muistiinpanojen tekeminen.

Aronan väistökäytöksessä ei kevyellä kuormituksella ole isompaa huomauttamista. Ohjauksessa on hyvä tunto, jousitus toimii mallikkaasti, ja ajonvakautus puuttuu menoon oikea-aikaisesti.

Kuvakaappaus Seat Aronan väistökokeen aikana otetusta videosta näyttää hetken, jolloin vyön lukko on juuri auennut.

Sitten on vuorossa ajo kuormattuna. Rengaspaineet säädetään kohdalleen ja tavaratilaan kiinnitetään vielä yksi 40 kilogramman painoinen hiekkasäkki, jotta kokonaismassa saavutetaan kuljettajan ja neljän matkustajan kuormalla.

Takapenkille asettuu kolme testimiehistön jäsentä, vasemmalle Jari Kujala, keskelle Rasmus Hakala ja oikealle Jari Kohonen. Jokainen luonnollisesti kiinnittää turvavyönsä. Ja sitten lähdetään vauhdinottoon.

Heti ensimmäisen ajon yhteydessä havaitaan, että kun auto kallistuu väistöliikkeen yhteydessä voimakkaasti vasemmalle, vasemman takamatkustajan turva­vyö aukeaa lukituksestaan. Jari Kujala luonnollisesti epäilee ensiksi itseään ja luulee kiinnittäneensä vyön huonosti.

Kun seuraavalla ja sitä seuraavalla ajokerralla turvavyö aukeaa joka kerta uudelleen, varmistuu, että vian on oltava autossa.

Ongelma tuli esiin, kun Seat Aronalla ajettiin vertailutestin väistökoetta viiden hengen kuormalla. Se varmennettiin myös Seat Ibizan ja Volkswagen Polon kanssa.

Suunnitteluvirhe?

Vasemman takaturvavyön ja keskiturvavyön vastakappaleet on asennettu ilmeisesti käytettävyyden helpottamiseksi eri korkeudelle, mikä näkyy hyvin oheisista kuvista. Keskiturvavyön vasta­kappaleen eli lukkokotelon alareuna on samassa tasossa reunavyön lukon avauspainikkeen kanssa. Sopivassa tilanteessa lukkokotelon alareuna pääsee avaamaan reunavyön lukituksen.

Tilanne saattaa syntyä esimerkiksi nopeasti ajetussa oikealle kääntyvässä kaarteessa tai sivutörmäystilanteessa.

Saamme ilmiön toistettua myös paikallaan olevalla autolla puristamalla vastakappaleita yhteen. Lukitus ei tosin tällöin aukea aivan itsestään, vaan vaatii nykäisyä turvavyöstä. Tarvittava voima on kuitenkin paljon pienempi kuin mitä todellisessa ajotilanteessa saati törmäyksessä syntyisi.

Asiaa edesauttaa se, että avauspainike vaatii vain kevyen painalluksen vyön avaamiseen.

Vertailun autoista myös Citroënissa ja Opelissa takaturvavöiden lukot on toteutettu samalla tavalla, mutta lukkopesien muotoilu estää avauspainikkeen tahattoman painamisen.

Väistökokeet ja muutkin Alastarolle­ suunnitellut testit tehdään loppuun ja turvavyömysteeriin päätetään palata seuraavalla viikolla. Tavoite on varmistaa havaintojen oikeellisuus toisen auto­yksilön avulla.

VIDEO: SEAT ARONA

VIDEO: SEAT IBIZA

VIDEO: VOLKSWAGEN POLO

VIDEO: SEAT ARONAN TURVAVYÖ

Koskee myös Ibizaa ja Poloa

Toinen autoyksilö on heti käsillä, sillä TM:n 60 000 kilometrin käyttötestissä on vertailussa ollutta autoa vastaava Seat Arona. Paikallaan tehdyssä turvavyö­kokeessa tulos on sama.

Tämän jälkeen herää vahva epäilys, että vastaava suunnitteluvirhe voi löytyä myös muista uutta MQB A0 -perusrakennetta käyttävistä VW-konsernin automalleista eli Seat Ibizasta ja Volkswagen Polosta. Tällöin ongelma olisi jo kerta­luokkaa isompi, sillä näitä pikkuautoja myydään Euroopassa liki puoli miljoonaa joka vuosi.

Kerromme löydöstämme maahantuojalle alustavasti 20.4. ja sovimme, että tulemme tekemään kokeen Ibizalle ja Pololle VV-Auton tiloihin.

Ongelma koskee kaikkia VW-konsernin uuteen pikkuautoissa käytettävään MQB A0 -perusrakenteeseen pohjautuvia autoja eli Volkswagen Poloa, Seat Aronaa ja Seat Ibizaa. Niitä myydään vuodessa Euroopassa lähes puoli miljoonaa, mistä Polon osuus on yli puolet.

Turvavöiden rakenne on sama, ja tuloskin on odotettu: Molemmissa autoissa vasen takaturvavyö aukeaa nykäisemällä, kun lukkopesiä painetaan yhteen. Teemme molemmilla autoilla myös väistökokeet. Vyö avautuu joka ajolla.

Lisäksi testaamme Volkswagen T-Roc­in, jossa vöiden rakenne näyttää samalta. Siinä vyö kuitenkin pysyy kiinni.

Maahantuoja suhtautuu tuloksiin vakavasti. Seuraavana päivänä 24.4. toimitamme raportin TM:n havainnoista maahantuojalle, joka lähettää sen valmistajalle.

Mitä tästä seuraa?

Valmistaja tutkii asiaa luonnollisesti sekä Seatin että Volkswagenin puolella. Seatin alustavat kommentit ovat jutun lopussa, Volkswagenin kommentit eivät lehteen ehtineet.

Tutkimukset etenevät ja kerromme jatko­toimista sekä lehdessä että nettipalvelussamme.

Ennen lehden ilmestymistä tieto tapahtuneesta lähtee TM:stä myös Trafille, jonka tehtävänä on viranomaisena vastata Suomen liikenteen turvallisuudesta maalla, merellä ja ilmassa. Todennäköinen seuraus asiasta on niiden autojen takaisinkutsu, joita ongelma koskee.

Mahdollinen korjaustapa on vaihtaa keskivyön vastakappaleen kiinnitysvyö joko hieman pidemmäksi tai lyhyemmäksi. Toinen mahdollisuus on alihankkijan vaihto, sillä VW T-Rocissa oleva TRW:n lukko ei auennut väistössä.

Näin valmistaja kommentoi

⬛ Seat S.A.:n viestintäjohtaja Christian Stein oli yhteydessä Tekniikan Maailmaan puhelimitse vappuaattona ja kommentoi alustavasti testituloksia: ”Voimme tehtaalla tehtyjen omien analyysiemme perusteella vahvistaa, että turvavöissä on Tekniikan Maailman testeissä havaittu puute. Tutkimme parhaillaan korjausvaihtoehtoja, ja informoimme ratkaisusta mahdollisimman nopeasti.”

Kerromme TM:n nettisivuilla ja seuraavissa numeroissa korjausratkaisusta. Testaamme myös sen toimivuuden uusintatestissä, kun aikanaan saamme korjatun auton käyttöömme.

Miksi vasta nyt?

Tässä vaiheessa valistunut lukija kysyy, miksi TM ei ole huomannut tätä puutetta, vaikka kaikki mainitut autot on jo testattu aiemminkin. Seat Ibiza on ollut jo vertailutestissä (TM 20/17), Volkswagen Polo ja Seat Arona puolestaan TM-koeajossa (TM 21/17 ja 3/18), joissa kaikissa on tehty myös väistökokeet?

Kysymys on oikeutettu.

Näissä testeissä väistökoe kuormattuna on tehty neljän hengen kuormalla, ja lisäkuormana on käytetty hiekkasäkkejä. Yleensä testimiehistölle löytyy tärkeämpääkin tekemistä kuin painona toimiminen. Usein korvaamme ainakin viidennen henkilön painon hiekkasäkeillä, eikä keskiturvavyön aiheuttama ongelma siksi ole tullut esiin näissä autoissa.

Tästä opimme ainakin sen, että vastaisuudessa teemme väistökokeet kuormattuna niin monen henkilön voimin kuin mille auto on rekisteröity.

Onko vaikutusta?

Havaittu ongelma on tietysti melko merkityksetön henkilölle, joka käyttää autonsa takaistuinta harvoin, jos koskaan, ainakaan kolmen henkilön kuormituksella. Pienissäkin autoissa saattaa silti kulkea täysi kuorma, erityisesti nuorison liikkuessa. Myös turvavyöistuimen vieressä keskipaikalla istuva vanhempi saattaa tahattomasti avata lapsen turvavyön.

Vika tai puute 
turvavarusteissa 
johtaa takaisinkutsuun

⬛ Auto on niin monimutkainen laite, että sitä harvoin saadaan täydelliseksi vielä silloin kun se tuodaan markkinoille. Taloudellisten paineiden ja painon johdosta rakenteisiin tai komponentteihin ei haluta liikaa varmuuskerrointa, vaan niille suunnitellaan tietty käyttöikä.

Joskus vika paljastuu vasta auton käytön aikana. Usein tämä liittyy alihankkijoiden tekemiin komponentteihin. Autovalmistajalla on samallakin osalla useita toimittajia, ja laatuvaihteluja tulee väkisinkin.

Nykyään tyypillisiä auton elinkaaren aikana kehitettäviä ”osia” ovat ohjelmistot. Miljooniin koodiriveihin mahtuu myös bugeja, joita on päivityksin korjattava.

Pienempiä vikoja tai puutteita korjataan tyypillisesti huoltokampanjoiden avulla. Useimmiten ne hoidetaan määräaikaishuoltojen yhteydessä.

Varsinainen takaisinkutsu seuraa vakavammista vioista. Suora lainaus Trafin sivuilta kertoo: ”Ajoneuvon valmistajan on käynnistettävä takaisinkutsukampanja, jos sen valmistamassa ajoneuvomallissa (tai sen osassa) havaitaan korjaamista vaativa vakava virhe tai poikkeama.

Vakavaksi luokiteltu virhe tai poikkeama aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle tai terveydelle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute johtaisi ajoneuvon hylkäämiseen määräaikaiskatsastuksessa.”

Käytännössä auton omistaja saa maahantuojalta kirjeen, jossa kehotetaan toimittamaan auto korjattavaksi. Korjaus on asiakkaalle maksuton. Ellei omistaja reagoi kolmanteenkaan kirjeeseen, Trafi lähettää erillisen kehotuksen ja tallentaa rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta. Se johtaa ajoneuvon hylkäämiseen katsastuksessa ja lopulta ajokieltoon.

Trafi ylläpitää sivuillaan julkista tietokantaa sekä käynnissä olevista että päättyneistä takaisinkutsukampanjoista. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tavalla tai toisella henkilöautojen turvavöihin liittyviä takaisinkutsuja on ollut viitisenkymmentä, joten kovin harvinaisia tällaiset puutteet eivät ole.

Tuotteen turvallisuus on ensisijaisesti valmistajan vastuulla. Niinpä varsinkin pienellä valmistajalla voi olla kiusaus jättää viat ilmoittamatta ja luottaa, että asia ei tule esiin. Korjauksesta kun tulee aina kustannuksia.

Kuljettajan pitää tarkkailla turvavöiden kiinnityksen merkkivaloja mittaristossa, jotta huomaa takavyön tahattoman avautumisen. Istuintunnistusta ja siten varsinaista turvavyövaroitinta ei näissä autoissa takaistuimella ole.

Miten isolla autovalmistajalla on voinut päästä uuden automalliperheen testiohjelman läpi tällainen lapsus? Onko kuormattuna tehdyt ajokokeet tuote­kehitysohjelman aikanakin ajettu vain lisä­painojen avulla?

Kaksi suurta autovalmistajaa vahvisti TM:lle, että kuormattuna tehtävissä ajokokeissa takamatkustajina ovat yleensä painavat vesitäytteiset ”dummyt”.

On jopa mahdollista, että autovalmistajan tarkat turvallisuusohjeistukset kieltävät ääritilannekokeiden tekemisen niin, että autossa on kyydissä joku muu kuin kuljettaja.
Kolmen takamatkustajan voimin tehdyt testit ovat todennäköisesti painottuneet mukavuuteen, eikä TM:n väistökokeen tapaista tilannetta ole välttämättä ilmennyt lainkaan.

Uusien autojen turvajärjestelmät ovat kehittyneet vauhdilla. Tärkein turvavaruste onnettomuuden sattuessa on silti edelleen perinteinen kolmipisteturvavyö. Tässä tapauksessa yksi turvavyö aukesi juuri, kun sitä olisi saatettu kipeimmin tarvita. Onneksi valmistaja suhtautui asiaan vakavasti ja ryhtyy nopeisiin toimenpiteisiin autojen korjaamiseksi.

Näin TM tekee 
väistökokeen

⬛ Väistökoe on kuulunut TM:n autotestiohjelmaan jo 1980-luvulta alkaen. Ruotsalaislehden testiajossa tapahtuneen Mercedes-Benzin A-sarjan kaatumisen myötä vuonna 1997 väistökoe tuli suuren yleisön tietoon. Silloin sitä ryhdyttiin kutsumaan yleisesti hirvikokeeksi.

Väistökokeen ensisijainen tarkoitus on selvittää auton ääritilannekäytöstä, kun joudutaan yllättäen poikkeavaan ajotilanteeseen. Testissä tarkkaillaan erityisesti jousituksen, ohjauksen ja ajonvakautuksen toimintaa.

Väistökoeradan mitoitukselle on useampiakin standardeja. TM käyttää kuitenkin itse mitoitettua rataa, joka on pysynyt samana läpi vuosien. Mitoitus on sovitettu sellaiseksi, että ajonopeus on riittävä piilevienkin käytösvirheiden selvittämiseksi, mutta kuitenkin niin maltillinen, että kokeneella kuljettajalla on riittävästi aikaa analysoida auton käytöstä ja siihen johtavia syitä.

Auto viedään toisto kerrallaan nopeutta vähitellen nostaen käytöksen äärirajoille asti.

Nopeus mitataan tutkalla ja kuljettaja näkee sen radan alussa sijaitsevasta kookkaasta digitaalinäytöstä. Auton nopeusmittari ei ole kokeessa epätarkkuutensa ja sijoituksensa vuoksi käyttökelpoinen. Joskus jo 1 km/h:n nopeuden nosto saattaa muuttaa auton käytöstä kriittisesti.

Ohjauksen kääntönopeus vaikuttaa auton käytökseen. Peruskäytös selvitetään rauhallisesti ja taitavasti ohjausta kääntämällä. Tämän jälkeen ajetaan hätätilannetta jäljitellen ja ohjausta tempaistaan nopeasti.

Ajotavalla on suuri vaikutus myös ajonvakautuksen (ESC) toimintaan. Nopea ohjausliike yleensä aktivoi ESC:n, ja auto jarruttaa vauhtia jo heti väistön alussa. Väistökokeessa myös selviää, onko auton alustan perussuunnittelu onnistunut vai onko siinä olevia puutteita paikattu ESC:n avulla.

Koe ajetaan kahdella kuormituksella; kahdella henkilöllä ja täyteen kantavuuteen lastattuna. Rengaspaineina käytetään autovalmistajan suosituspaineita kullekin kuormalle.

Ajonvakautusjärjestelmien yleistyttyä testin koerutiinit ovat monipuolistuneet. Jos ESC on mahdollista kytkeä kokonaan tai osittain pois, kokeet ajetaan yleensä myös näillä asetuksilla. Mahdolliset ajotila-asetukset ja jousituksen säädöt huomioidaan myös. Testattavaa siis riittää.

Väistökokeen ohessa tulee ilmi asioita myös takamatkustajien mukavuus- ja turvallisuusasioita. Seat Arona oli kuitenkin ensimmäinen auto, jossa turvavyö on avautunut väistökokeessa.

Artikkelia korjattu 17.5.: Toisin kuin alkuperäisessä artikkelissa kerrottiin, Takata ei ole valmistanut vyölukkoa, vaan ainoastaan turvavyön.