Kyytien välityspalveluyritys Uber avasi tiistaina Helsingissä partneripisteen. Siellä Uber-kuljettajaksi aikovaa autetaan alkuun lupaprosesseissa, kun taksiliikenne vapautetaan heinäkuun alussa kilpailulle.

Uber aikoo auttaa taksikuljettajan ajoluvan hakemisessa, vakuutuksissa sekä taloushallinnossa. Uber on hankkinut yhteistyökumppaneita kuten vakuutusyhtiö If:n sekä yritystilejä tarjoavan Holvin. If on räätälöinyt Uber-kuljettajille oman vakuutuksen. Siinä voi saada alennusta myös hyvällä kuljettaja-arviolla.

Kuljettajia myös koulutetaan Uber Kipinä -ohjelmassa ilmaiseksi. Kesäkuun koulutukset ovat jo täynnä. Niistä on ollut kiinnostunut satoja ihmisiä.

”Nämä ovat käytännöllisiä apukeinoja, joilla madallamme kynnystä aloittaa yrittäjyys vaikka osa-aikaisesti opiskelijana tai muu työn ohessa”, sanoi toimitusjohtaja Joel Järvinen Uber Finlandista tiedotustilaisuudessa tiistaina. Hän vastaa myös Uberin toiminnasta Ruotsissa.

”Ruotsissa Uber-kyyti on 30–40 prosenttia halvempi kuin perinteinen taksi”, kertoo Järvinen.

Yrittäjällä voi olla useita autoja ja kuljettajia. Yrittäjä on Uberin partneri, ja hoitaa puolestaan hänelle ajavien kuljettajien palkkiot. Uber ottaa kyytipalkkioista 25 prosenttia.

Ajoneuvojen on oltava hyväkuntoisia, neliovisia ja ne on rekisteröitävä ammattikäyttöön. Uber tulee Suomeen kahdella palvelulla: UberX ja UberBlack.

”UberBlack-palvelu on perinteisiä taksiautoja ja parhaat kuljettajat. Se on korkeintaan 5 vuotta vanha premium-auto”, kuvailee Järvinen.

Tiedotustilaisuudessa oli paikalla muutama Uber-kuskiksi aikova. Kukaan kolmesta ei uskonut Uber-työn olevan hänelle kultakaivos. Tastalla kaikilla kolmella Uberin paikalle hankkimalla mahdollisella Uber-kuljettajalla oli ammattiautoilijataustaa joko taksin tai linja-auton kuljettajana.

”Ei tästä tule miljönääriksi, mutta voin hankkia lisätuloa. Ajan kokopäivätyönä bussia. Pätkittäin olen ajanut taksiakin 15 vuotta eli minulla on jo taksilupa. Kun laki muuttuu, voin tehdä työtä pienyrittäjänä. Vain liikennelupa on haettava,” kertoo Murat Azaize. Hän oli itse viime kesänä New Yorkissa käydessään käyttänyt Uberia.

Azaize tulee tarjoamaan kyytejä Škoda Octavialla, joka on vuodelta 2012. Kilometrejä autolla on ajettu tähän mennessä noin 120 000.

Uber-kyyti tilataan sovelluksella, joka ilmoittaa arvioidun hinnan ennen tilauksen vahvistamista. Maksu veloitetaan luottokortilta, kun kyyti päättyy.

Yhtiö aloittaa toimintansa pääkaupunkiseudulla: Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Suunnitelmista laajentaa toimintaa muihin kaupunkeihin Järvinen ei suostunut kommentoimaan.

”Uudet luvathan koskevat koko maata”, sanoi Järvinen.

”Kauemmaskin kuten Porvooseen asiakas voidaan viedä. Mutta jos sieltä yrittää hakea Uber-kyytiä, sovellus ilmoittaa, ettei alue ole toiminnan piirissä”, kuvaa Järvinen.

Yhdysvalloista peräisin oleva Uber aloitti ensimmäisen kerran pääkaupunkiseudulla marrakuussa 2014. Toimintaa oli 2,5 vuotta. Yhtiö keskeytti toiminnan viime elokuussa.

Uberin alkuvaiheisiin Suomessa liittyi epäselvyyksiä. Helsingin hovioikeus tuomitsi syksyllä 2016 kaksi Uber-kuljettajaa luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta sakkoihin ja maksamaan valtiolle rikoshyötynä kuljetuksista saamansa palkkiot.

Viime elokuussa korkein oikeus teki asiassa ennakkoratkaisun. Korkein oikeus piti voimassa espoolaismiehen tuomion päiväsakoista mutta alensi valtiolle tuomitun rikoshyödyn 2 800 eurosta 2 100 euroon.