Audi Q5 ja Mercedes-Benz GLC 220

Katumaasturit ovat päätyneet vuosien saatossa kauas maastoautojen omimmasta ympäristöstä. Nelivetoisilla autoilla toki pärjää kevyessä maastossakin, mutta parhaiten ne istuvat kestopäällystettyihin olosuhteisiin. Mikä näistä autoista on yleispätevin melkein mihin tahansa?

Vertailussamme olivat mukana seuraavat autot:

  • Alfa Romeo Stelvio 2,2 Diesel AWD Super
  • Audi Q5 Business Sport 2,0 TDI 140 kW Quattro S tronic
  • Ford Edge 2,0 TDCi Powershift A6 AWD Vignale
  • Jaguar F-Pace 20d AWD A Prestige Business
  • Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 180 HSE A Business 5+2
  • Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic A Premium Business
  • Volvo XC60 D4 AWD Business Inscription A

Vertailun autot valitsimme dieselmoottorilla ja automaattivaihteistolla varustettuina, koska se on tässä luokassa ylivoimaisesti myydyin yhdistelmä. Kaikilta valmistajilta löytyi tähän ryhmään sopiva auto. Osasta ei muita moottorivaihtoehtoja edes ole tarjolla ja tässä luokassa neliveto on edelleen lähes itsestäänselvyys.

Valitettavasti syksyllä 2017 esitelty uusi BMW X3 ei ehtinyt mukaan vertailuun. Tietyllä tapaa myös Porsche Macanin voisi katsoa kuuluvan samaan ryhmään, mutta hinnaltaan se on selvästi kalliimpi.

Lue tästä, miten TM testaa autoja!

AJETTAVUUS: Audi on kiitettävän yleispätevä kaikilla ajettavuuden osa-alueilla. Kevyehkö ohjaus tekee kaupunkiajosta vaivatonta ja miellyttävää. Keveydestä huolimatta maantiellä ohjaus toimii hienosti, ja auto seuraa millin tarkasti kuljettajan haluamaa linjaa. Koostaan huolimatta Audin käytöksessä on paljon henkilöautomaisuutta.

MITTAUKSET: Kulutusmittauksissa Audi kulkee maantieajossa taloudellisimmin. Tasaisen nopeuden kulutuksessa Q5 on matalimmassa ryhmässä ja kaupungissa hyvää keskitasoa. Moottoritienopeudella ohjaamon melutaso on hiljainen, vaikka muuten auto on meluissa keskikastia. Nopeusmittarivirhe on Audissa olematon.

TILAT: Ohjaamossa kaikki tarvittava on kuljettajan käden ulottuvilla. Näkyvyys ulos on erinomainen kapeiden A-pilareiden ansiosta ja mittaristo tarjoaa tarvittaessa valtavasti informaatiota. Takamatkustajilla on asialliset tilat. Tavaratila on pienimmästä päästä, mutta laajennettavissa monipuolisesti.

KÄYTTÖ: Infojärjestelmän käyttö on Audissa erittäin sujuvaa, vaikka suomen kielen tuki puuttuukin. Android Auto ja Apple Carplay -tuet saa lisävarusteena. Kaikki ohjaamon painikkeet ja kytkimet ovat juuri sopivan jämäköitä ja esimerkiksi ajotilojen valinta käy helposti. Ylläpitokuluiltaan Audi sijoittuu keskijoukkoon.

Kaikkeen käyvän ja loppuun asti viimeistellyn kokonaisuuden ansiosta Audi on tasavahva mutta myös tasapaksu katumaasturi.

AJETTAVUUS: Mercedes-Benz on onnistunut luomaan lähes täydellisen katumaasturin kaupunkiin. Auto on näppärä käsitellä, ja voimalinja toimii kuin ajatus. Myös maantiellä matka sujuu leppoisasti, mutta jousitus jättää vähän toivomisen varaa etenkin huonokuntoisella tienpinnalla. Nelivedon puolesta autolla pärjää hankalassakin paikassa.

MITTAUKSET: Mercedes on hiljaisin auto kaikissa mitatuissa nopeuksissa paitsi 120 km/h:ssa. Onnistuneesta moottorista kertoo pieni kulutus kaupunkiajossa ja matalat arvot kautta linjan tasaisen nopeuden mittauksissa. Mersussa on nopein ohjausvälitys ääriasennoissa ja siinä on myös vertailun parhaat valot.

TILAT: Ohjaamon ergonomia ja ajoasento ovat kunnossa. Vaikka keskikyynärnoja on kiinteä, se on oikeassa paikassa. Runsaasta polvitilasta huolimatta jalkaterille on varsin niukasti tilaa etuistuimen alla. Mercedeksen tavaratilan yhtenäinen osa on pienin, mutta välipohjan alla on runsaasti lisää kuljetustilaa.

KÄYTTÖ: Keskinäyttö on käytettävyydeltään ryhmän heikoin. Käyttö ei ole loogista ja se on auttamatta joukon hitain. Muuten Mercedes vakuuttaa laadukkuudellaan ja toimivuudellaan. Ylläpitokulut ovat suurimmat niin kahdelle kuin kolmelle vuodelle laskettuna. Mersussa on pisin koritakuu ja matkaturva.

Mercedeksen ajettavuus ja mukavuus ovat huippuluokkaa. Hiljaisuus ja auton yleisilme saavat aikaan laadukkaan tunnelman.