Michelin X-Ice North 4

Vuoden 2018 testirengasvertailussa oli mukana 12 nastarengasta ja 10 kitkarengasta.

Nastarenkaat

  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental IceContact 2
  • Cooper Weather-Master WSC
  • Gislaved Nord Frost 200
  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Hankook Winter I*Pike RS2 W429
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nexen Winguard WinSpike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero
  • Vredestein Wintrac Ice
  • Yokohama Ice Guard iG65

Kitkarenkaat

  • Bridgestone Blizzak WS80
  • Continental ContiVikingContact 7
  • Falken Espia EPZ II
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • Hankook Winter I*Cept IZ2 W616
  • Linglong Green-Max Winter Ice I-15
  • Michelin X-Ice XI3
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli Ice Zero FR
  • Yokohama iceGuard iG60

Rengastarjonnan mielenkiintoisin ja eniten odotettu uutuus on Michelinin nastarengas, jonka hurjasta nastamäärästä oli kuultu huhuja mutta jota vain harvat olivat ennen testiä päässeet kokeilemaan.

Rengaskehitys kulkee usein pienin askelin, ja vaikka mallimerkintä on uusi, sisäisesti muutokset eivät aina ole merkittäviä. Michelinin muutos on todella merkittävä, kun nastamäärä on edeltäjästä lähes kolminkertaistunut.

Jos ovat nastarenkaat kehittyneet, niin ovat kitkarenkaatkin. Jopa hämmästyttävän paljon. Pelkän kumin ja kulutuspinnan avulla parhaat tuotteet pystyvät kehittämään jääpidon, joka maalaisjärjellä ajatellen tuntuu jo mahdottomalta. Huonolla nastarenkaalla ei ole oikein mitään jakoa huippuluokan kitkarengasta vastaan, ei edes liukkaalla jäällä. Hyvällä kitkarenkaalla pärjää Suomen talvessa erinomaisesti.

Michelinin uutuus on jääpidoltaan kaikkien aikojen paras testaamamme nastarengas ja erityisen helppo ajettava liukkaimmillakin keleillä.


2017

Vuoden 2017 testirengasvertailussa oli mukana 15 nastarengasta ja 11 kitkarengasta.

Nastarenkaat ovat kehittyneet huomattavasti vuosien mittaan. Nastojen määrän, muotoilun ja materiaalin ansiosta ne saavat aikaan mahtavan jääpidon. Nasta ei kuitenkaan yksin riitä. Sen on myös oltava tukevasti kiinni jossain riittävän paineen aikaansaamiseksi.

Jotta nasta pysyy kiinni, on kumiseoksen oltava riittävän jäykkää. Toisaalta, kova kumi taas toimii huonosti liukkaalla pinnalla. Käytännössä nastarenkaat kannattaa valmistaa niin pehmeäksi kuin mahdollista, mutta samalla varmistettava nastojen kiinnipysyminen.

Vuoden 2017 rengastestissä nähtiin, että vanhojen tuttujen rengasvalmistajien ja -merkkien johtoasema ei enää ole kirkossa kuulutettu. Haastajat alkavat vihdoin tulla rinnalle ja osa jo ohikin. Niin sen pitääkin olla, ja tilanne pakottaa valmistajat jatkuvaa kehitystyöhön. Kuluttajan kannalta kehitys on pelkästään hyväksi.

Osa pohjoismaihin suunnitelluista kitkarenkaista on siedettävällä tasolla asfaltilla, mutta osa kelvottomuuden rajoilla. Kitkarengas ei tosiaankaan ole kesärengas. Ainoastaan ajoturvallisuuden kannalta katsottuna olisi parasta, jos pehmeät kitkarenkaat kiellettäisiin kesäkäytöstä kokonaan.

Lue koko vertailu täältä! (TM 17/2017)

Continentalin jääpito on erinomainen. Rengas on myös erittäin helppo ajettava ja ohjautuu loogisesti ääritilanteissa jäisillä teillä. Continentalin ajettavuus on rauhallista myös lumisilla tienpinnoilla ja rengas ohjautuu varmasti kaikissa tilenteissa. Myös jarrutuspito on lumella hieno.