Turvavyö on vanha hyvä keksintö. Tuntuu kuitenkin siltä, että siinä on edelleen kehittämisen varaa. Muutaman vuoden sisällä käytössämme on todennäköisesti uudentyyppiset, entistä paremmat turvavyöt. Saab ja Volvo ovat esittäneet omat prototyyppinsä, ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, ne näyttävät suuntaa tulevaisuuteen. Lisäksi BMW C1 -skootterissa on nähtävissä mielenkiintoinen vyömalli jo tuotannossa.

Perinteinen kolmipistevyö on auton tärkein turvavaruste. Kolmipistevyön puutteita on pohdittu ainakin siellä, missä turvallisuuskysymykset ovat aina olleet tärkeitä, eli Ruotsissa. Sekä Saab että Volvo ovat kehittäneet kaksoisturvavyön, joka pyrkii pitämään ihmisen tiiviisti penkissään kiinni, tapahtuipa onnettomuudessa minkä suuntaista liikehdintää tahansa. Kaksoisturvavyössä käytetään normaalin kolmipistevyön lisäksi ”vapaan olkapään” yli lantiolle menevää lisävyötä, joka kiinnitetään erikseen kolmipistevyön jälkeen. Vyöt menevät rinnan kohdalla ristiin, minkä vuoksi esimerkiksi Volvo kutsuu järjestelmää X4-tyyppiseksi.

Turvavyö pitää pystyä aukaisemaan nopeasti. Tämän vuoksi sekä Saabin että Volvon vöissä on automatiikka, joka vapauttaa kummankin vyön yhtä aikaa, painoipa sitten vapautussalpaa joko penkin oikealta tai vasemmalta puolelta. Saabin systeemissä on mielenkiintoinen kaksivaiheinen esikiristys. Nopeassa jarrutustilanteessa sen sähköinen kiristysmekanismi aktivoituu samaan tapaan kuin hätäjarrutustehostin. Kuljettajan aloittaessa jarrutuksen automatiikka päättelee hänen haluavan pysähtyä mahdollisimman pian, ja vyöt kiristyvät itsestään painaen istujat tiiviisti penkkiinsä. Varsinaisen onnettomuustilanteen varalle järjestelmässä on lisäksi normaalit pyrotekniset kiristimet, jotka kuten turvatyynytkin laukeavat vasta vakavassa paikassa, eli silloin kun hidastuvuudet muodostuvat niin suuriksi, että tietokone päättelee auton joutuneen alkavaan onnettomuuteen.

Ensivaiheessa toimivat sähköiset kiristimet antavat miellyttävää tukevuutta jarrutustilanteisiin. Lisäksi Saabin tarkoitus on kehittää systeemiä kiristysvoiman suhteen säädettäväksi, jolloin kiristys voidaan tarvittaessa kytkeä sopivan voimakkaana päälle antamaan tukea mutkikkaalla tai epätasaisella tiellä. Volvo on esitellyt myös toisen turvavyömallin, jota se kutsuu V4-tyyppiseksi. Idea on periaatteessa lainattu suoraan kilpa-autoista. Ihmisen vatsan päällä on keskussolki, johon kiinnitetään neljästä pisteestä vedettävät erilliset rullavyöt. Yläpisteet ovat istujan hartioiden kohdalla ja alapisteet molemmin puolin lantiota. Keskussoljessa on salpa, josta kaikki vyöt voidaan yhdellä kädenliikkeellä vapauttaa.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 11/01, s. 4-5)