Pariisin autonäyttelyn kutistuttua on rinnalle tuotu iso moottoripyöränäyttely. Se ei pärjää uutuustarjonnassa samaan aikaa järjestetylle Kölnin Intermot-näyttelylle, mutta samoja uutuuksia oli toki saatu Pariisiinkin.

Hienojen prätkien lisäksi osastoilla näkyy nykyisin enemmän ja enemmän kolmipyöräisiä ajoneuvoja. Ja Pariisinkin katukuvassa kolmipyöräiset skootterit ovat jo varsin yleisiä.

Kolmipyörä Can-am Spyder on ollut markkinoilla jo toistakymmentä vuotta, ja nyt rinnalle esiteltiin paljon kevytrakenteisempi Ryker. Sen saa joko 600-kuutioisena kaksisylinterisenä tai 900-kuutioisena kolmisylinterisenä versiona. Voimansiirrossa käytetään variaattoria ja kardaaniakselia, ja peruutusvaihde kuuluu pakettiin. Ryker kallistuu Spyderin tapaan vain ulkokurvin suuntaan, joten ajokokemus on moottorikelkkamainen.

Can-am Ryker on kevytrakenteinen kolmipyörä, jota saa ajaa henkilöautokortilla. Hinta on selvästi vanhaa Spyderia matalampi.

Toinen Amerikan uutuus on flat track -hiekkaratakilpurin innoittamana syntynyt Indian FTR 1200. Indian on jo muutaman vuoden ajan osallistunut tehdastallina näihin speedwaytä holtittomamman näköisiin kisoihin 750-kuutioisella pyörällä, mutta uusi katupyörä on paljon isompi ja sopinee huonommin soralle. Mutta pyörä näyttää todella hienolta, ja aivan erilaiselta kuin muut Indianit.

Indian FTR 1200:ssa on 1 203-kuutioinen V2-moottori. Kuvan S-versiossa on perusmallia selvästi parempi varustelu.

Peugeot on moottoripyörävalmistajana jo 120-vuotias, eli Indianiakin vanhempi, mutta viimeiset 70 vuotta se on keskittynyt mopoihin ja skoottereihin. Nyt yhtiön omistaja Mahindra&Mahindra on palauttamassa Peugeotia takaisin moottoripyörien pariin. Projektia on lämmitelty jo pari vuotta Moto3-luokan kilpurilla, ja Pariisissa esiteltiin kaksi koemallia, jotka sijoittuisivat 300 ja 125 kuutiosentin luokkiin. Asiakkaita haetaan varmaankin etenkin uusilta ”kotimarkkinoilta” Intiasta.

Peugeot esitteli skootteriensa lomassa kaksi moottoripyörän koemallia. Edessä näkyy Peugeot P2x 300 Cafe Racer ja taempana 125-kuutioinen P2x Roadster.

Historian havinaa oli ilmassa japanilaistenkin osastoilla, kun Suzuki esitteli seuraajan ”maailman nopeimmalle katumoottoripyörälle”. Vuoden 1981 GSX 1100 Katanan hengessä muotoiltu uutuus ei ole maailman nopein, mutta paljon edeltäjäänsä nopeampi. Kesytetystä 1 000-kuutioisesta on otettu tehoa 110 kilowattia, eli saman verran kuin alkuperäisessä oli hevosvoimia.

Suzuki Katanan inspiraationa on ollut alkuperäinen Katana vuodelta 1981. Kumpikohan olisi hauskempi ajaa?

Honda julistaa ”uuden cafe racer” -ilmeen ilosanomaa pelkistetyllä CB-muotoilututkielmalla.

Hondan mallistossa historia näkyy cafe racer -henkisenä muotoiluna, joskin modernissa hengessä. Pariisissa ensiesitelty Neo Cafe Race -koemalli korostaa ajatusmaailmaa entisestään. Nakupyörä on nyt muodissa.