Halleja on monta ja autoja satoja, mutta huippu-uutuuksien osalta anti on kapeampi kuin kevättalven Geneven autonäyttelyssä. Viime vuosien trendien tapaan kaikkein tavallisimmissa luokissa meno hieman hiljenee, ja toisaalta erilaiset katumaasturit porskuttavat.

Kompaktit perheautot sentään pitävät vielä pintansa. Tällä kertaa täysin uusia malleja esittelivät Citroën, Honda, Hyundai, Kia ja Nissan. Pikkuruinen Suzuki Ignis oli nyt Euroopan ensiesittelyssään, mutta se kuuluu olemukseltaan paremmin katumaasturien sarjaan.

Isommista katumaastureista uutuuksia esittelivät kotikulmillaan Peugeot ja Renault, ja vierailevina tähtinä Audi, Land Rover sekä Škoda. Tavallisempien mallien katumaasturointiin ovat lähteneet Mercedes-Benz ja Opel, aivan erilaisilla malleillaan.

Uuden sukupolven sähköautot ovat tulossa pitkine toimintamatkoineen. Oikea uutuusmalli Pariisissa oli Opel Ampera-e, jolle luvataan 400 kilometrin toimintamatka. Mutta ei pitkään toimintamatkaan ilmeisesti tarvita aivan uutta autoa. Renault Zoen uudistetulle versiolle luvataan sama toimintamatka, ja myynti alkaa nyt myös Suomessa 32 990 euron hintaan.

Pariisista jäivät tänä vuonna volyymivalmistajina pois Ford, Mazda ja Volvo, jotka perustelivat päätöstään strategia-, säästö tai näkyvyyssyillä. Mutta suurten hallien ja osastojen paljoutta ihmetellessä niitä ei hoksannut kaivata.


Lisää Pariisin autonäyttelystä:
Urheiluautot – Ferrarin show ja muita nopeita unelmia >>
Koemallit – villit visiot kohottavat näyttelytunnelmaa >>
Pikkuautoluokan tuoreimmat tähdet: Citroën C3, Kia Rio ja Nissan Micra >>
Pariisissa esillä toisen sukupolven sähköautoja >>
Land Rover Discovery sai hinnat >>