Kaikki superautovalmistajat eivät koe Pariisin näyttelyä enää kodikseen, koska nykyisin isoimmat rahat liikkuvat kaukana taiteilijoiden paratiisista. Uusi raha kumpuaa suurina kuplina Kaukoidässä. Mutta joillekin kelpaa myös vanha raha.

Ferrari on kaikkien autonäyttelyiden vetonaula, ja näin tälläkin kertaa. Heidän uutuutensa oli nimenomaan vanhan rahan edustajille tehty LaFerrarin avomalli. Täytynee tarkentaa, että LaFerrarin ostamiseen tarvitaan rahan lisäksi vanhaa Ferrari-luottoa, joka kertyy vasta lukuisien tavallisempien Ferrarien ostamisen kautta.

Toisaalta mietimme Pariisin-iskuryhmämme piirissä, että mikä nykyisin tekee autosta urheiluauton. Nopean jaottelun nimissä totesimme, että 300 hevosvoimaa (220 kW) erottaa jyvät akanoista. Ja tähän ryhmään etenkin saksalaisilla premium-merkeillä on vahvasti tarjontaa. Osa tosin ei heti näytä urheiluautoilta.

Mercedeksen GLC Coupén AMG-versio menee tähän kastiin. Nopea ja korkea.

Audin mallistoa kasvatettiin tässä teholuokassa useammallakin uutuudella, eikä yksikään ollut mittasuhteiltaan epäilyttävä. BMW:n osasto oli täynnä nopeaa eksotiikkaa, mutta varsinaisia uutuuksien julkaisuja ei joukkoon mahtunut.

Tällaisen ison näyttelyn suola on messuvieraiden kannalta tietenkin se, että melkein koko merkin mallisto voi olla nähtävillä, ja esimerkiksi viimeisten viiden vuoden aikana nopeaa eksotiikkaa on ensiesitelty tiehään tahtiin.

Eikä tuollaiseen 300 hevosvoiman keksittyyn rajaan kannata takertua. Sopivassa paketissa reilu sata hevosvoimaa alkaa jo tuntua urheilulliselta. Ajonautinto on pääasia.


Lisää Pariisin autonäyttelystä:

Koemallit – villit visiot kohottavat näyttelytunnelmaa >>
Tuotantomallit – Arjen ja juhlan puurtajat >>
Pikkuautoluokan tuoreimmat tähdet: Citroën C3, Kia Rio ja Nissan Micra >>
Pariisissa esillä toisen sukupolven sähköautoja >>
Land Rover Discovery sai hinnat >>