Ensi kauden uusia moottoripyöriä esiteltiin syksyn aikana eri tilaisuuksissa ympäri Eurooppaa. Niinpä vasta Pariisin moottoripyöränäyttelyssä oli vihdoinkin mahdollisuus nähdä kaikki tulevan kauden merkittävät uutuudet yhdellä silmäyksellä.

Jos haluaa yhdellä sanalla ilmaista, mikä näyttää tällä hetkellä olevan tärkeintä moottoripyörien muotoilussa ja tekniikassa, niin ”katu-uskottavuus” osunee aika lähelle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osoittaakseen kykynsä ja taitonsa moottoripyörien valmistajat esittelevät toinen toistaan tehokkaampia, huippuvarusteisia ja virtaviivaisia ”Hypersportteja”, uhmakkaita ”Streetfighter”-luomuksia ja massiivisia customeja. Joukkoon mahtuu myös arkisempia vaihtoehtoja, mutta tekninen hehkutus ja suorituskyvyn korostus ovat usein etusijalla. Ja mikseivät olisi? Teho- ja muut vitaaliset lukemat ovat olennainen osa moottoripyörien ominaisuuksia ja harrasteen hurmaa.

Erilaiset ”Supermallit” puhuttelevat voimakkaasti etenkin huipputekniikasta, äärimmäisestä suorituskyvystä ja vastaavista ääriominaisuuksista innostuvia. Toisaalta motoristien joukossa on myös iso joukko heitä, jotka haluavat vain ajaa arkisia työmatkoja ja lomareissuja suorituskyvyltään tavanomaisella moottoripyörällä tavallisessa liikenteessä. Mahdollisimman iso teho ja absoluuttinen suorituskyky tai huipputekninen varustelu eivät silloin ole välttämättä kaikkein ratkaisevimpia tekijöitä.

Edullisen hankintahinnan, polttoainetalouden ja leppoisan ajoasennon ohella kyseiset motoristit arvostavat esimerkiksi moottoripyörän helppoa ajettavuutta eri olosuhteissa ja vähäistä päivittäistä huoltotarvetta. Pelkistetysti sanottuna moni kuluttaja suosii ”Supermallien” kaltaisen näyttöpyörän sijaan arkisempia käyttöpyöriä. Tämän ovat myös valmistajat oivaltaneet.

Kevariluokassa nelitahtisuus on muutaman viime vuoden aikana vallannut alaa. Syynä tietenkin Euroopassa yleinen 11 kW:n tehoraja sekä tulevat päästömääräykset. Nelitahtinen täyttää helpommin molemmat vaatimukset.

BUELL esitteli 1 203 cm&³3;:n moottorilla varustetut XB 12 R- ja S-versiot tavalla, joka kirvoitti ottamaan kylmät tyypit, vaikka moottoria lukuun ottamatta Buell XB:t ovat entisissä mitoissaan.

HARLEY-DAVIDSON Sportster -mallisto on saanut uuden rungon, ja XL Evolution 883/1200 -moottori on kokenut tuntuvia sisäisiä parannuksia. Polttoainesäiliö on entistä suurempi 17-litrainen ja ulkonäkö entistä kookkaampi, vaikka esimerkiksi istumakorkeus on madaltunut noin 2,5 cm.

MASSIIVISEN Triumph Rocket III:n kolmesylinterisen, 2 294 cm&³3;:n moottorin suurin vääntömomentti on puhuttelevat 200 Nm/2500 r/min. Suurin 105 kW:n teho saavutetaan puolestaan 5 750 r/min käyntinopeudella. Kun vääntömomentista 90 prosenttia on käytössä jo 1800 r/min käyntinopeudella, ei voi kuin ihmetellä, mihin viisiportaisen vaihteiston neljää isompaa vaihdetta tarvitaan?

(Tiivistelmä Alan Bridgerin artikkelista TM 18/03, s. 130)