Pikkuautoluokan ensimmäisen erän EuroNCAP-törmäystestin jälkeen rutattiin välillä isompien perheautojen peltiä. Tulosten perusteella autojen turvallisuus kehittyy jatkuvasti, mutta vieläkin jää parantamisen varaa.

Uusin EuroNCAP-törmäystesti oli ensimmäinen kokonaan autonvalmistajien rahoittama koesarja. Seitsemän auton joukosta Mercedes-Benz E, Saab 9-5 ja Volvo S70 täydensivät edellisiä testejä paremman arvosanan toivossa. Ensimmäisestä kertaa onneaan koettivat Saab 9-3, Volkswagen Beetle ja Volvo S80. Mercedes-Benzin A-malli testattiin alunperin sivuturvatyynyillä varustettuna. Tehtaan ilmoituksen mukaan ne kuuluvat auton vakiovarustukseen EU-maissa myytävissä malleissa. Kuitenkin Portugalissa, Espanjassa, Ranskassa ja Irlannissa myydään A-mersua myös ilman sivuturvatyynyjä. Tehdas myönsikin antaneensa virheellistä tietoa ja kustansi uuden testin sivuturvatyynyttömälle versiolle.

Aiemmin suurin mahdollinen tähtimäärä on ollut neljä. Nyt on otettu käyttöön sivutörmäyskokeeseen lisätesti, niin sanottu pylvästesti, jossa hyvin menestynyt automalli voi ansaita viidennen tähden. Pylvästesti tehdään valmistajan toivomuksesta ja kustannuksella lisäkokeena. Sivuturvatyynyjen lisäksi pylvästestin suorittamisen vaatimuksena on vihreä eli hyvä arvosana pään suojauksessa muissa kokeissa.

Tämänkertaisista tuloksista ei sinänsä voi tehdä tarkkoja eri autojen kokoluokkia koskevia johtopäätöksiä. Tulokset olivat kuitenkin parhaat mitä EuroNCAP-törmäystesteissä on tähän mennessä saavutettu. Kaikki autot saivat neljä tähteä. Täydet viisi tähteä oli myös lähellä, sillä Saab 9-5 sai testihistorian parhaan tuloksen jääden vain pisteen päähän maagisesta rajasta. Taian rikkojalle on luvassa runsaasti julkisuutta, joten ei liene kuin ajan kysymys milloin jonkin automallin mainoksia koristaa täysi tähtisuora.

EuroNCAP-törmäystesteissä menestyminen on osoittautumassa hyväksi kilpailuvaltiksi autotehtaille. Kehitys palvelee viime kädessä kuluttajaa autojen turvallisuuden kehittyessä. Saavutetuista hyvistä tuloksista huolimatta parannettavaa on etenkin jalankulkijoiden turvallisuudessa, turvatyynyjen varoitusmerkinnöissä ja lasten turvaistuinten asennusohjeissa.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan ja Velimatti Honkasen artikkelista TM 7/2000, s. 40-41)