Jo ennen Land Roverin virallista syntymää yhtiön eteen oli tehty paljon töitä. Kaiken lisäksi sillä oli osasto Amsterdamin autonäyttelyssä vuonna 1948, joka avautui vapun aattona eli vajaa viikko ennen yhtiön perustamista.

Land Rover oli saanut valmiiksi kolme prototyyppiä, autot L01, L02 ja L03, jotka ajettiin Lontoosta Amsterdamiin. Näyttelyssä autot herättivät valtavaa kiinnostusta, ja loppu onkin sitten kuluneen sanonnan mukaisesti historiaa.

Noista kolmesta autosta L03 on ollut koko ajan hyvässä hoidossa. Aikojen alussa siihen asennettiin uusi vaihdelaatikko (numero 11), ja pian sen jälkeen auto rekisteröitiin esittelyautoksi. Kesäkuussa (edelleen 1948) se lähetettiin Barcelonaan Land Roverin maailmanlaajuiseen lehdistöesittelyyn. Ennen paluuta Iso-Britanniaan L03 oli esillä vielä Barcelonan kansainvälisessä näyttelyssä.

Land Rover muuttui aikojen saatossa yhdestä mallista perheeksi, jossa pääosassa olivat lyhyt ja pitkä malli, joiden akselivälit olivat tuumissa 88 ja 109. Siitä mallit saivat myös nimensä. Vuosien mittaan autoja uudistettiin ja myös akseliväli kasvoi (90 ja 110). Erikoisuuksiin kuului muun muassa eteen sijoitetulla ohjaamolla varustettu kevyt kuorma-auto.

Land Rover on ollut mukana kymmenissä elokuvissa, joista kaikissa sitä ei ole kohdeltu kovin hyvin. James Bondin käytössä olevat autot palaavat harvoin takaisin talliin myyntikuntoisina. Englannin hallitseva kuningatar Elisabeth II kuuluu Land Roverin vakituisiin käyttäjiin ja ajaa sellaisella hänestä kertovassa elokuvassa.

Vuosien kuluessa Land Roverin keulalle on asennettu erilaisia dieseleitä, turbodieseleitä ja myös V8-moottori. Jälkimmäinen on sikäli luonteva lisä, sillä vuonna 1970 Land Roverin rinnalle tuotiin paljon herraskaisempi Range Rover, jonka keulalla oli alun perin 1960-luvun alun Buickista kotoisin ollut 3,5-litrainen V8-moottori.

Land Rover -mallisto laajeni sekin monipuolisemmaksi, kun Discovery esiteltiin vuonna 1989 eli sekin viettää pian 30-vuotisjuhlaansa. Olemukseltaan uusi malli sijoittui alkuperäisen Land Roverin ja koko ajan ylellisemmäksi muuttuneen Range Roverin väliin.

Range Rover oli pitkään myynnissä vain kolmeovisena, kunnes vuonna 1981 siitä esiteltiin, asiakkaiden toiveiden mukaisesti, viisiovisella korilla varustettu vaihtoehto. Range Roverin ensimmäistä sukupolvea valmistettiin kunnioitettavat 26 vuotta, minä aikana bensiinimoottori kasvoi 3,5-litraisesta 4,2-litraiseksi. Alussa akseliväli oli sata tuumaa eli 2,54 metriä, mutta sen rinnalle tuli pitkä versio, jossa akseliväliä oli kahdeksan tuumaa (0,2 metriä) enemmän.

Range Roverin kolmeovinen kori katosi toisen sukupolven myötä, eikä sitä ole sen koommin nähty ennen kuin tänä keväänä. JLR:n (Jaguar Land Rover) Special Vehicle Operations (SVO) valmistaa 999 kappaletta alkuperäistä Range Roveria kunnioittavaa kolmeovista autoa, jotka ovat äärimmäisen hyvin varusteltu. Erikoismallin voi tilata omakseen Suomessakin lähes 600 000 euron hinnalla.