Peugeot 1007:ää on vaikea sovittaa mihinkään olemassa olevaan lokeroon. Sen juuret ovat selkeästi tila-autoissa, mutta muuten toteutus on hyvin erilainen. Keulan ilmeeltään tämä uusi pikkuauto muistuttaa hämmästyttävästi edellistä Peugeot-uutuutta 407:ää, vaikka on aivan erikokoinen ja -tyyppinen. Merkistä ei voi erehtyä.

Automaailmassa kokoluokkien rajat ovat hämärtyneet ja korityyppien kirjo on niin suuri, että kehityksessä mukana pysyminen vaatii alan uutteraa seuraamista. Kehitys johtuu siitä, että ihmisten mieltymykset muuttuvat. Jos autonvalmistaja haluaa pysyä mukana bisneksessä, sen on tarkasti reagoitava ympäristön muutoksiin. Tämä tosiasia selittää uuden, varsin erikoisen pikkuauton Peugeot 1007:n syntymistä.

Peugeot 1007:llä on pituutta vaivaiset 3,73 metriä. Tästä huolimatta korista on onnistuttu loihtimaan kohtuullisen väljä. Tilaa on otettu käyttöön ylhäältä päin. Peugeot 1007:ssä on liukuovet, ja se on ollut kantavana ajatuksena alusta pitäen. Sähkötoimiset ovet avaavat matkustamon sivut lähes kokonaan. Kulkuaukot ovat 92 senttimetriä leveät, ja niistä pääsee kohtuullisen vaivattomasti myös takaistuimille. Tarvittaessa pääsyä voidaan helpottaa liu’uttamalla etuistuimia eteenpäin.

Peugeot 1007 on nelipaikkainen. Takana on kaksi erillistä istuinta, jotka on sijoitettu omille liukukiskoilleen. Monipuolisesti muunneltavien istuimien lisäksi auton käytännöllisyyteen on muutenkin kiinnitetty huomiota. Matkustamossa on runsaasti erilaisia pieniä säilytyslokeroita ja muun muassa ripustuskoukut ostoskasseja varten.

Auton perusrakenne on sama kuin esimerkiksi Citroën C3:ssa. Moottoripuolellakaan ei ole esittää uutta. Tarjolla 1,4 ja 1,6 litran bensiinimoottorit sekä 1,4 litran diesel, kaikki jo käytössä koettuja PSA -yhtymän tuotteita. Moottorien jatkeena on joko käsikäyttöinen tai automatisoitu 5-vaihteinen vaihteisto.Vakiovarusteisiin kuuluu ajonvakautusjärjestelmä, joka tuo mukanaan vetoluistoneston, lukkiutumattomat jarrut sekä hätäjarrutustehostimen.

Harvoin näkee autoa, jossa on toteutettu tällainen määrä tuoreita ideoita. Pirteänä uutuutena – jonka tuleva suosio on tosin vielä hämärän peitossa – ovat helposti vaihdettavat sisustussarjat. Kun huomioon otetaan vielä kattava varustus, niin versiosta riippumatta Peugeot 1007 on pikkuautoksi todellinen runsauden sarvi. Tästä sitten seuraakin, että auto tulee väistämättä olemaan kokoisekseen melko kallis, selvästi kalliimpi kuin esimerkiksi sitä suurempi Peugeot 206. Kiinnostaako kallis pikkuauto ostajia, nähdään ensi vuoden alkupuolella, jolloin se tulee myyntiin.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 12/04, s. 4-5)