Peugeot 1007 on erilainen auto, jonka monet ratkaisut poikkeavat totutusta. Vaikka kyseessä on pikkuauto, ei se kilpaile perinteisten pikkuautojen kanssa edullisella hinnalla. Uutuus on tähdätty hyvin varusteltua persoonallista autoa hakevalle ostajalle.

Merkittävin seikka uudessa 1007:ssä ovat liukuovet. Liukuessaan taakse 137 cm mittainen ovi avaa 92 cm leveän oviaukon. Koko tuo oviaukko on esteettömästi käytettävissä autoon nousemista varten, eikä sitä rajoita raollaan oleva ovi kuten perinteissä ratkaisussa. Sivusuunnassa aukinainen liukuovi jää taustapeilien ulottuman sisäpuolelle, eikä takanakaan ylitä auton pituutta. Liikuttelusta huolehtii sähkömoottori, joko keskuslukituksen kauko-ohjaimen tai auton katkaisijoiden komentojen mukaan. Lisäksi sähkömoottori saa komennot myös oven sisä- ja ulkokahvoista. Halutessaan oven voi sulkea myös lihasvoimin, mikä on samalla varajärjestelmä sähkökäytölle.

Peugeot on suunnitellut 1007:n nelipaikkaiseksi. Tämän kokoinen auto on kiistatta pieni kolmelle takamatkustajalle. Takana on erilliset istuimet, jotka ovat säädettävissä ja taitettavissa kasaan yksittäin.

Moottorivalikoimassa on kolme entuudestaan tuttua moottoria, kaksi bensiinikäyttöistä ja yksi diesel. Bensiinimoottoreista pienempi eli 1,4-litrainen kahdeksanventtiilinen 54 kilowatin moottori on tuttu jo vuosien takaa monen aikaisemman mallin nokalta. Bensiinimoottoreista tehokkaampi eli 1,6-litrainen on tuoreempi tuttavuus, peräisin muutaman vuoden takaa. Tämän neliventtiilirakenteisen moottorin viritysaste on näistä kahdesta selvästi korkeampi, kuten 80 kW:n tehosta voi päätellä.Yhteispaineruiskutuksella varustettu 50 kW:n 1,4-litrainen dieselmoottori on myös sangen uusi voimanlaite ja kuuluu PSA:n ja Fordin yhteistyönä valmistamiin dieselmoottoreihin.

Tekniikan puolella 1007:n uutuus on automatisoitu vaihteisto, jota Peugeot kutsuu 2Tronic-robottivaihteistoksi. Tämä vaihteisto on ainoa tarjolla oleva 1,6-litraisen moottorin yhteydessä. Sitä vastoin 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin voi valita joko tavallisen käsikäyttöisen tai 2Tronic-vaihteiston. Dieselmoottori taas on saatavilla vain tavallisella käsivalintaisella vaihteistolla.

Alustarakenteet perustuvat niin ikään muista malleista tuttuihin ratkaisuihin. Ohjausvaihteena on hammastanko, mutta nyt Peugeot on siirtynyt tehostuksessa täyssähköiseen ohjaustehostimeen.

Ajoltaan 1007 tuntuu varsin tukevalta. Erityisesti jousitus toimii hyvin ja tuo mieleen suuremmat autot. Maantiellä voimakkaassa sivutuulessa auton korkeuden ja lyhyyden tietysti huomaa, eikä siltä voikaan odottaa junamaista vakautta. Kaupungissa korkea istuma-asento ja hyvä näkyvyys sekä näppärän pieni koko helpottavat ajamista. Kyseessä ei kuitenkaan ole pelkkä kaupunkiauto, vaan 1007 on kotonaan maantielläkin.

Dieselin voimavarat riittävät hyvin maantiellä, mutta moottoritienopeuksissa meno käy jo verkkaiseksi. 1,6-litrainen bensiinimoottori kuljettaa autoa ripeästi moottoritielläkin. Moottorin jatkona oleva automatisoitu vaihteisto toimii sangen hyvin, mutta ei silti ole kaikissa tilanteissa oikean automaatin tai käsivalintaisen veroinen. Automaattisen asennon lisäksi vaihteistoa voi käyttää käsin, mutta silloinkin vaihteiden kytkeytyminen tapahtuu pienellä viiveellä. Myös automaattiasennossa on mahdollista käsikäytöllä valita sopiva vaihde. Tällöin jonkin ajan päästä vaihteisto palautuu itsestään takaisin automaattitoiminnolle. Tämä mahdollisuus jouhevoittaa ajoa ja säästää mainituilta kauhusekunneilta, kunhan kuljettaja oppii hyödyntämään käsivalintaa.

Korkeutensa mahdollistaman pystyn istuma-asennon ansiosta 1007:ssä on pituuteen nähden hyvät sisätilat. Takanakin on riittävästi tilaa kaikkiin suuntiin. Polvitilat tosin saattavat käydä niukoiksi.

Varustelu on pikkuautoksi hyvä Urban-perusmallista alkaen. Erikoisuus 1007:n matkustamossa on vaihdettavat sisustasarjat, joita on 12 erilaista. Kukin sarja käsittää 18 helposti vaihdettavaa osaa, jolla auton sisustuksen värit muuttuvat. Sarjojen hinnaksi kerrotaan Ranskassa 150 euroa, joten suomalainenkaan hinta ei voi olla merkittävästi kalliimpi.

PEUGEOT 1007:n myynti alkaa Suomessa kesällä. Autoa ei vielä ole hinnoiteltu, mutta muilta markkinoilta saatujen tietojen mukaan hinta on varsin lähellä 307:n halvimpia malleja. Tämä merkitsisi hinnan asettumista lähes 20 000 euroon. Auton kalliit oviratkaisut ja hyvä varustelu näkyvät tässä kohdin, eikä 1007 kilpailekaan pikkuautomarkkinoilla hinnallaan; Peugeot pyrkii löytämään erikoisempaa ja hyvin varusteltua pikkuautoa etsiviä ostajia.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 9/05, s. 10-15)