Pikkuautojen tehokilpa yltyy. Uusimpana tulokkaana on 130-kilowattinen Peugeot 206 RC. Mallimerkinnän vihjaamaan WRC-autoon jää vielä matkaa, mutta kieltämättä raikuvaa menoa on tarjolla.

Alkuperäinen, viisi vuotta sitten esitelty ja menestystarinaksi osoittautunut 206-malli on pienen kasvojenkohotuksen ja RC:n myötä saavuttanut kehityskaarensa huipun. RC on kaksilitraisesta 206 GTI:stä jatkokehitetty painos, joka saanee pienten GTI-autojen ystävien pulssin kiihtymään.

Sen sydän on monesta muusta PSA-yhtymän tuotteesta tuttu uuden sukupolven 16-venttiilinen EW10-moottori, joka arkikuosissaan tuottaa tasan sata kilowattia.

Myös puristussuhde on kevyesti kasvanut 10,8:sta tasan 11:een. Osa huipputehosta selittyy myös käyntinopeusalueen laajenemisesta. RC:ssä huippu on 7 000 r/min kohdalla, kun se peruskaksilitraisella esiintyy tuhat kierrosta alempana. Laakea vääntömomenttikäyrä on kauttaaltaan lähtökohtaa korkeammalla. Huippuarvo 202 Nm tosin esiintyy ylempänä, 4 750 kierroksella 4 000:ta vastaan. Vaihteisto on edelleen viisivaihteinen.

Kuten kilpa-autoja rakentaneet hyvin tietävät, moottoriteho ei ole kaikki kaikessa, vaan hyvin toimivalla alustalla saadaan sekunteja säästettyä huomattavasti tehokkaammin. Suurin muutos on tehty taka-akselistoon, jossa pitkittäistuet ovat saaneet seurakseen poikittaistuet.

Ohjaustehostus on muuttuva ja vakiovarustukseen sisältyvät sekä luistonesto- että ajonvakautusjärjestelmät. RC edustaa siis tässäkin suhteessa mallisarjan huippua. Jarruina on luonnollisesti levyt kauttaaltaan ja nekin ovat halkaisijaltaan muita malleja suuremmat. Pidon viimeistelevät matalat renkaat 17-tuumaisilla erikoisvanteilla.

Myös ulkonäkö on säädetty suorituskyvylle sopivaksi, jotta maallikotkin ymmärtäisivät yskän luonteen. Tunnuksina toimivat iso takaspoileri, ristikkotyyppinen etusäleikkö, kaksoispakoputket ja perusmalleista poikkeavat takavalot.

Elokuussa tulee ensimmäinen mahdollisuus nähdä RC Suomen katukuvassa. Se asettuu hinnaltaan selvästi GTI:n yläpuolelle, joka maksaa 23 900 euroa, mutta tarkka arvo ei vielä ole selvillä. Odotetusti taso määräytyy tärkeimpien kilpailijoiden eli Renault Clio Sportin (31 800 euroa) ja Mini Cooper S:n (29 200 euroa) mukaan. RC näyttää ja tuntuu vakavasti otettavalta haastajalta molemmille, joten ripeästä pikkuautosta innostuneilla alkaa olla valinnanvaraa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 11/03, s. 50-51)