Pariisin autonäyttelyssä nähdään toisen kerran Peugeot 301, sillä ensimmäisen kerran se esiteltiin 80 vuotta sitten.

Peugeot uusii mallimerkintänsä niin, että kolminumeroisissa sarjoissa keskimmäinen säilyy nollana ja ykkönen lopussa tarkoittaa käytännöllistä ja rationaalista mallia. Tuo on kaunis ilmaisu edulliselle ja halvalle mallille. Ensimmäinen tätä uutta ajattelua edustava malli on 4,44 metrin pituinen porrasperäinen 301, joka esitellään syyskuussa Pariisin autonäyttelyssä.

Espanjassa Vigon tehtaalla valmistettavan uutuuden myynti alkaa marraskuun ensimmäisenä päivänä Turkissa, minkä jälkeen markkinat laajenevat entisen Itä-Euroopan alueelle, Venäjään, Ukrainaan, Kreikkaan ja Lähi-Itään. Myös Pohjois-Afrikka ja jotkut Etelä-Amerikan maat kuuluvat Peugeotin suunnitelmaan. Sitä vastoin Euroopassa ja Pohjoismaissa (Suomi mukaan lukien) 301 ei tule myyntiin.

Uuden mallin akseliväli on 2,65 metriä eli se sijoittuu kooltaan 208:n ja 508:n väliin. Porrasperään mahtuu suuri 506 litran tavaratila. Muun muassa uuden Skoda Rapidin kanssa kilpailevan Peugeotin perusmoottoriksi tarjotaan uusi kolmesylinterinen 1,2-litrainen 52 kW:n tehoisena käsivalintaisen tai automatisoidun vaihteiston kanssa. Vaihtoehtona ovat 1,6-litrainen (85 kW) bensiinimoottori ja 1,6-litrainen (68 kW) turbodiesel.

Vaikka Peugeot 301 on suunniteltu edulliseksi, siinä on hyvä turvavarustus (ESP, ABS ja 4 turvatyynyä) ja siihen saa hyvän mukavuusvarustelun automaatti-ilmastointia, Bluetoothia ja peruutustutkaa myöten.