Seuraavan vuoden aikana Peugeot korvaa kaikki vanhat dieselinsä yhteispaineruiskutteisilla HDi-moottoreilla. Syksyllä Suomeen saadaan viimeistä tekniikkaa edustava 306-dieselmallisto.

Jo aikaisemmin PSA-yhtymä on tarjonnut 80 kilowatin tehoista suoraruiskutusdieseliä Peugeot 406:een ja Citroën Xantiaan. Nyt myyntiin tulee myös ”laimeampi”, 66-kilowattinen versio, jota saa 406:n lisäksi myös 306:een.

Pienempään Peugeotiin tehonalennus istuu isoveljeä paremmin, sillä se on myös huomattavasti 406:a kevyempi. Käytännön suorituskyky on kerrassaan mallikas, ja melukin pysyy hyvin kurissa. Liikennöinti on vaivatonta myös korkeudeltaan vaihtelevassa maastossa, sillä moottorin sitkeys on mainio.

HDi:n saa mihin tahansa 306:n neljästä korimallista. Olemassa on myös sporttinen kolmiovinen, mutta sen Suomeen tuonnista ei vielä ole päätöksiä. Hintojakin kiinnostuneet saavat vielä odottaa.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 9/99, s. 134)