Avoauto on monen unelma, mutta epäilys kangaskattoisen menopelin soveltuvuudesta jokapäiväiseen käyttöön ja Suomen oloihin saa helposti unohtamaan koko ajatuksen. Ongelmaan löytyy kuitenkin ratkaisu. Parin viime vuoden aikana suureen suosioon nousseet kovakattoiset avoautot tarjoavat helppokäyttöisyydessään pehmeän laskun avoautoiluun.

Aivan viime aikoina on lähes joka suunnalta alkanut ilmestyä niin avoauton konseptimalleja kuin valmiita tuotantoautojakin kovalla irtokatolla varustettuna. Kaksi ehkä varteenotettavinta mallia ovat Peugeot 307 CC ja Renault Megane Coupé Cabriolet.

Sekä Peugeot 307 CC että Renault Megane Coupé Cabriolet pohjautuvat tavallisiin perheautoihin, joten ne ovat paitsi tutun näköisiä, myös kohtuuhintaisia. Molempiin autoihin on tarjolla kolme moottorivaihtoehtoa.

Ajettavuudeltaan molemmat ovat ranskalaisen pehmeitä, mutta erojakin löytyy. Pehmeillä ja pyöreillä linjoilla varustettu Peugeot on myös pehmeän jouheva ajettava, kun taas kulmikkaammilla muodoilla varustetun Renaultin ajokäytöskin on tavallaan kulmikkaampaa.

Kaksilitraisista testiautoistamme toinen oli varustettu automaatti- ja toinen manuaalivaihteistolla, joten suoritusarvoja ei mitattu. Molempien suorituskyky jää kuitenkin hieman vastaavien perheautojen luvuista avoauton vahvistuksista tulevista lisäkiloista johtuen.

Katto kiinni ajettaessa molemmat Coupé Cabrioletit osoittautuvat varsin hiljaisiksi niin tuulensuhinoiden kuin alustamelunkin puolesta. Katto auki ajaminen on molemmissa autoissa varsin miellyttävä kokemus.

Rakenteellisesti molemmat autot tuntuvat varsin tukevilta. Peugeot onkin saanut Euro NCAP -testeissä umpinaiselle autollekin hyvän neljän tähden luokituksen. Meganea ei ole avoautoversiona testattu, mutta umpimallien erinomaiset suoritukset lupaavat hyvää myös Coupé Cabrioletille.

Peugeot 307 CC ja Renault Megane Coupé Cabriolet ovat molemmat ranskalaisia ja ominaisuuksiltaan hyvin samanlaiset, joten valinta täytyy tehdä makuasioiden perusteella. Molemmat joka tapauksessa yhdistävät kaksiovisen coupén käytännöllisyyden avoauton hauskuuteen.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 10/04, s. 28-31)