Opel Astran korkeus on 1,43 metriä ja Ford Focuksen 1,44 metriä. Peugeot 306:n seuraajaksi saapuva 307 on puolestaan 1,51-metrinen. Yhdessä viisiovisen Honda Civicin ja myöhemmin myyntiin tulevan Fiat Stilon rinnalla se näyttää suunnan, johon pienet perheautot ovat kasvamassa.

Korkeus näkyy uuden Peugeotin sisätiloissa siten, että varsinkin etuistuimella tilaa riittää hulppeasti. Ryhdikkäästä ajoasennosta huolimatta päälaesta kattoon jää matkaa hyvinkin silinterihatullisen verran. Avaruuden tuntua lisää kaukana edessä oleva, puolentoista neliömetrin kokoinen tuulilasi. Kyseessä on niin sanottu ”cab-forward-muotoilu”, jonka tekivät tutuksi amerikkalaiset valmistajat. Ulkopuolelta katsottuna siis matkustamo alkaa totuttua edempää, eli viisto tuulilasin alareuna ulottuu jotakuinkin etuakselin tasalle. Samalla se merkitsee sitä, että korkeahkossa autossa konepellin ja tuulilasin välinen kulma poikkeavat toisistaan vain vähän. Tähän asti muoto on ollut ominainen lähinnä tila-autoille, mutta ajat muuttuvat.

Muuten 307 noudattelee kehitykseltään ja mitoiltaan luokan nykylinjoja. Akseliväli on venähtänyt kolmella sentillä ollen nyt 2,61 metriä. Pituutta on viisioviseen 306:een verrattuna kasvatettu melkein 17 senttiä. Leveyssuunnassa lähennellään niin ikään isompia autoluokkia. Sisätiloissa leveys on hyödynnetty jättämällä hieman enemmän tilaa oven ja istuimen väliin, eikä kaksi aikuista silti tunne oloaan ahtaaksi, päinvastoin. Tästä on etua myös kylkikolariturvallisuutta ajatellen. Itse istuimet ovat pehmustukseltaan vähän kovemmat kuin mihin ranskalaisissa on totuttu, mikä ei välttämättä ole huono juttu. Sekä sivu- että reisituki tuntuivat hyviltä.

Jo ensimmäisten korttelien ajomatkalla selviää, että alusta ei ole mikään huippumukava, vaan etusijalla ovat ilmeisesti olleet muut seikat. Jousitus toimii kyllä täsmällisesti, mutta tärähtelee ja terävissä kuopissa myös ääntelee tapaan, joka Peugeotille on ennenkin ollut ominaista. Rasittavuuden asteelle kovuus ei silti missään nimessä nouse. Ranskalaisuuden ja ajomukavuuden automaattinen yhdistäminen on kuitenkin viimeistään nyt mennyttä aikaa. Ohjausta ei uudenlainen tehostus ole muuttanut ainakaan huonompaan suuntaan. Se vaikutti ensikokeilun perusteella tunnokkaalta ja tarkalta niin suoraan ajettaessa kuin mutkissakin.

Mutkakäytös tuntuu Peugeotin filosofian mukaisesti edelleen tietyissä tilanteissa yliohjaavalta, joskin lievemmin kuin esimerkiksi 206:ssa. Normaalissa ajossa 307 on näppärä, vaivattomasti kenen tahansa ajettava ja helposti käsiteltävä. Moottorin ääni, dieselmalli mukaan lukien, on onnistuttu vaimentamaan kiitettävästi, mutta rengasäänien suhteen ei ole onnistuttu aivan yhtä hyvin. Silti 307:ää uskaltaa väittää varsin hiljaiseksi autoksi, sillä koeajolenkkiin sisältyi myös huonopintaisia teitä. Tämä kuitenkin edellyttäen, että laatutasoon kiinnitetään huomiota, sillä eräät koeajoyksilöt päästelivät runsaasti erilaisia natinoita ja kolinoita kuoppaisemmilla osuuksilla.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 11/01, s. 32-34)