Kevariluokan skootteri ei välttämättä ole pienipyöräinen, laiskanpulskea ja käytökseltään hieman kiikkerän oloinen taajamakulkine. Esimerkiksi uusi Peugeot Jet Force 125 on hyvinkin sähäkkä ja jämäkkä, moottoripyörämäinen ajettava.

Heti ensi näkemältä huomaa, että Peugeot Jet Force 125 poikkeaa edeltäjistään. Satulan edessä olevan tilan täyttää kahden runkopalkin välissä oleva matala ja leveä polttoainesäiliö. Istuimelle noustaan kuin moottoripyörään, satulan yli. Moottoripyörästä poiketen kuljettajan jalkatilan muodostavat kuitenkin skootterimaisen etuseinän suojassa olevat ”astinlaudat”. Kapeahko ohjaustanko on melko korkealla, joten se ei osu kuljettajan polviin edes ääriasennossa.

Hallintalaitteet ovat tavanomaiset, jarruja käytetään käsikahvoilla, ja portaaton voimansiirto tottelee kaasukahvan liikkeitä – helppoa ja selkeää. Ennen moottorin käynnistystä jarrukahvat pohjaavat ikään kuin hydrauliikkapiirissä ei olisi painetta lainkaan. Käyntivirran kytkemisen jälkeen kuuluu vieno surina, kun Jet Forcen PBS-jarrujärjestelmän tehostimen pumppu paineistaa järjestelmän ja jarrukahvoihin tulee normaali painevastus. Elektronisesti ohjatun polttoainejärjestelmän ruokkima nelitahtimoottori käynnistyy vaivatta starttinappulan painalluksella.

Paikaltaan Jet Force 125 lähtee liikkeelle sujuvan pehmeästi, nykimättä. Matelunopeuksilla tehostetut jarrut ovat lievästi sanottuna ylitehokkaat. Noin parinsadan kilometrin koeajon lähtöpaikka Lefkarassa, Kyproksella tarjosi alkajaisiksi sokkeloisia katuja ja kujia. Jet Force selvitti tiukatkin käänteet hallitusti ilman skootterimaista äkkipikaisuutta.Kujilta ja kiemuraisilta kaduilta maantielle siirtyminen vapautti Jet Forcen ajo-ominaisuudet. Maantiellä se eteni vakaasti ja kaartui hallitusti haluttuun suuntaan. Vaikka ajotunnelmaa leimasi selvä ”skootterimaisuus”, on suoraviivaisen palkkirungon ja napakasti toimivan jousituksen ominaisuudet ilmiselvästi mitoitettu nopeaan maantiekurvailuun.

(Tiivistelmä Alan Bridgerin artikkelista TM 11/03, s. 30-31)